07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > آینه و شمعدان خاتم کاری

آینه و شمعدان خاتم کاری

شاخه های متنوع، زیبا و برجسته صنایع دستی ایران هر کدام دارای جذابیت، خلاقیت و روح هنری عرفانی ویژه خود است. از برجسته‌ترین زیر مجموعه های صنایع دستی ایران خاتم کاری است که دارای شهرت بین المللی نیز بوده و هواخواهان بسیاری در کشورهای همسایه و اروپایی دارد. ساخت یک قطعه خاتم مستلزم صرف وقت فراوان، دقت و صبوری بسیاری است که استاد خاتم کار باید تلاش و کوشش بسیاری نماید تا بتوانند قطعه خاتم را خلق نماید. خاتم و محصولات آن ساخته شده از مفتول های بسیار باریک فلزی و نیز چوب یا استخوان است که بر مبنای اشکال هندسی و چند ضلعی های بسیار ظریف استوار می باشد این که زادگاه یا خاستگاه خاتم ایران است یا چین، کارشناسان و صاحبنظران ذیربط اختلاف نظر وجود دارد اما به هر جهت خاتم از هنر_صنعت های بسیار کهن در میهن ما میباشد. دوران صفویه دوران اوج این هنر بوده است که در اماکن رسمی حاکمیتی نظیر تالارهای بارعام، کاخ‌های سلاطین و دربار از آن به فراوانی بهره می برده اند. لیکن در دوران قاجار این هنر صنعت رو به افول نهاد و در دهه‌های اخیر به ویژه پس از تاسیس مدرسه هنرهای صنایع مستظرفه و احیا خاتم از آن مقطع شاهد رشد و نمو دوباره این هنر می باشیم. خاتم‌کاری نیز همانند سایر شاخه‌های صنایع دستی ایران دارای دو وجه کاربردی و وجه زینتی و تزئیناتی می باشد. بسیاری از ادوات، تجهیزات و وسایلی که در زندگی روزمره ما دارای نقش کاربردی بوده به زیور خاتم آراسته گردیده اند و استفاده از آن نقش بسزایی در زیباتر کردن و مطلوب تر نمودن فضای کار و زندگی روزمره ما دارند.
یکی از زیباترین این محصولات آینه و شمعدان خاتم کاری می باشد که در انواع ترکیبات زیبا و متنوعی توسط اساتید حاذق این رشته طراحی و تولید گردیده و به علاقه‌مندان و هنر دوستان تقدیم گردیده است. در کنار خاتم که پایه اصلی در ساخت آن است از سایر شاخه‌های صنایع دستی نظیر میناکاری، منبت، نگارگری یا مینیاتور نیز به صورت ترکیبی بهره برده می‌شود که جلوه فوق‌العاده‌ای به محصول می بخشد آیینه و شمعدان خاتم را هم می‌توان بر روی میز کنسول، میز های مخصوص آینه شمعدان، طاقچه های تزیینی و دو سوی میز ناهار خوری (شمعدان) استفاده کرد. بسیاری از نوعروسان خوش ذوق و قریحه ترجیح می دهند آیینه و شمعدان مراسم ازدواجشان از محصولات صنایع دستی به ویژه خاتم بوده و حتی نیازمندی‌های دیگر و مرتبط با این مراسم را نیز بسیاری از بین محصولات صنایع دستی انتخاب می‌نمایند همانند سرویس طلای مینا یا زیورالات مینا و نقره، ظروف نقره نما، ترمه سفره عقد

هفت گردون خیال و خاتم کاری و هدایای خاتم

هفت گردون خیال با علم به این نکته که صنایع دستی ایران میراثی ملی است و باید مورد محافظت، حمایت و گسترش قرار بگیرد، نگاهی ویژه به هدایای خاتم کاری داشته و خواهد داشت. محصولاتی که در کنار سایر محصولات صنایع دستی همچون فیروزه کوبی، میناکاری روی مس طلا نقره و شیشه، مس و پرداز، نقره نما، ترمه و قلمکار، حکاکی مس سازنده و تشکیل دهنده پکیج های متنوع و زیبا و انحصاری هفت گردون بوده که تحت عناوین بسته‌های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی و سازمانی، هدایای مناسبتی، هدیه خاص و ویژه جهت عرضه به متقاضیان محترم تدارک دیده شده است.

ست گلدان خاتم کاری و قلمدن خاتم

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.