06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ملی ترین صنعت ایران

صنایع دستی ملی ترین صنعت ایران

ایران دارای صنایع گوناگونی در عرصه های مختلف است که بعضاً دارای قدمت و پیشینه میباشند که شاید به دهها برسد. مثلاً صنایع نفت و گاز که به دنبال ملی شدن صنعت نفت در چندین دهه قبل شد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع ملی و شناخته شده ایران و به دنبال آن شاهد رشد و توسعه صنایع وابسته و جانبی مثل گاز پتروشیمی و… بوده و می باشیم. صنعت نساجی نیز در ایران از قدمتی دیرینه و کهن برخوردار است. همچنین است صنعت فرش دستبافت ایران که هم قدمتی دیرینه دارد هم شهرتی بین المللی. صنایع ماشین سازی نیز با ورود پیکان به ایران پا به عرصه حیات گذاشت و البته در ابتدا صنعتی کاملاً مونتاژ بود که به مرور زمان اکثر قطعات آن توسط متخصصان داخلی طراحی و به مرحله تولید رسید، تا زمانی که از رده تولید خارج گشت.
در این میان آنچه که پا به پای تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران زمین به پیش آمده و حضور چشمگیر، همه جانبه و زیبا داشته است مجموعه صنایع دستی ایران بوده است، صنایعی که به خوبی توانسته است نماینده و سفیر شایسته و امانتداری برای ایران، فرهنگ و تمدن و اصالت و روح ایرانی باشد. صنایع دستی ایران نه تنها به عنوان یک صنعت و یک روند تولیدی و بنگاه اقتصادی عملکرد درخشانی داشته و دارد، بلکه به عنوان نهادی فرهنگ ساز و فرهنگ پرور عمل نموده است، چه اینکه روح فرهنگ و تمدن ایران زمین به تمامی در خطوط، نقوش، طرحها و رنگ آمیزی دمیده شده است با نگاه به قطعه ای مینا می‌توان به دنیایی از عرفان و ادب و شعر و رویا پا گذاشت. با نگاه به نقوش قالی های بی نظیر رنگین و ابریشمین ایرانی تجسمی از دنیای زیبای رنگین و مالامال از امید و شعور و آگاهی بافندگان هنرمند آن در پیش چشمان آدمی نمایان می شود. صبوری، متانت، امید، شکیبایی و فرهنگ، استقامت ایرانیان را در تمامی قرون و اعصار به وضوح در تمامی مراحل ساخت و پرداخت میناکاری به امانت سپرده شده است و بر این منوال تمامی گرایش ها و زیر مجموعه های متنوع صنایع دستی ایران قابل واکاوی و نگرش است، به ویژه صنایع دستی استان هایی که موقعیت جغرافیایی یا قومیتی خاص دارند صنایع دستی آنان دیگر صد در صد رنگ و بوی بومی، سنتی و فرهنگی همان منطقه را دارد. چه اینکه باید این نکته را نیز در نظر داشت که هر منطقه‌ای دارای آب و هوایی خاص و نتیجتاً مواد و مصالحی خاص همان زیست بوم است و هنرمندان هر منطقه بنا بر ذات صنایع دستی با استفاده از مواد و مصالح موجود در همان منطقه دست به ابتکار و خلق ایده های خود می زنند.

هفت گردون خیال و این صنعت ملی

شرکت هفت گردون خیال سالیان متمادی است که در این عرصه حضوری متعهدانه و امیدوارانه را تجربه می‌کند. متعهد به هنرمندان، تولیدکنندگان و صنعتگران این عرصه در سراسر میهن و امیدوار به آینده ای که می تواند روشن تر، زیباتر، رنگین تر و بهتر از پیش رقم بخورد، چه برای هنرمندان این عرصه و چه برای متقاضیان آن محصولات. بر این اساس است که شرکت هفت گردون تولید و عرضه نفیس ترین و شکیل ترین محصولات صنایع دستی ایران از جمله میناکاری، خاتم کاری، فیروزه کوبی، مس و پرداز، نقره نما، ترمه و قلمکار را در دستور کار خود قرار داده و با ارائه پکیج هایی جذاب و متفاوتی چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای تبلیغاتی و سازمانی، محصولات وی آی پی، هدایای مناسبتی، هدیه خاص و ویژه گام مهم و بزرگی در این راستا برداشته است.

ست گلدان فیروزه کوب به همراه پارچه قلمکار

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.