07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی و هنرهای سنتی مظهر نماد و هویت خودباوری فرهنگی و محور خود اتکایی اقتصادی

صنایع دستی و هنرهای سنتی مظهر نماد و هویت خودباوری فرهنگی و محور خود اتکایی اقتصادی

  • آقای امیر ارجمند مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در پیامی مبسوط به مناسبت روز جهانی صنایع دستی اهم دیدگاه های خود در رابطه با صنایع دستی را منتشر نمودند. در پیام ایشان می‌خوانیم : آثار معنوی و مادی برجای مانده از ملل و اقوام پیشین بیانگر فرهنگ و تمدن آنان است. از بین تمامی آنچه که به عنوان میراث فرهنگی یک ملت تلقی می شود صنایع دستی در این میان جایگاهی مخصوص و دارای نقشی بنیادی در معرفی فرهنگ و تمدن گذشته هر ملت دارد.
    در ادامه آمده است تمدن دیرینه ایران زمین در دوران معاصر شاهد میراثی عینی و عیان است که حاصل هنر دستان مردان و زنانی است که در درازای تاریخ با دمیدن روح زیبایی در کالبد بی جان مواد به آنان جانی تازه بخشیده اند که در دنیای پر مشغله و شلوغ امروزی فریادگر تمدن ایرانی و اسلامی هستند. ایشان صنایع دستی ایران را مجموعه‌ای از هنرهای نو و زیبا دانستند که ریشه در فرهنگ غنی و تاریخی این مرز و بوم دارد. همچنین زیبایی، اصالت، تنوع و نوآوری موجود در صنایع دستی ایران را عاملی مؤثر در رابطه با رشد و توسعه اقتصادی اجتماعی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی، توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی دانستند. ایشان توجه و حمایت ویژه دست‌اندرکاران و متولیان امر از صنایع دستی را ضروری دانستند چه این که به گواه مستندات تاریخی چه در دوران رونق و شکوفایی اقتصادی و چه در دوران رکود سهم صنایع دستی در اقتصاد کشور قابل توجه بوده و در ایجاد اشتغال پایدار و همچنین معرفی هنر ناب ایرانی و حیات فرهنگی و اقتصادی سهمی بسزا داشته است. ایشان صنایع دستی را از ارکان اصلی زندگی مردم دانست، چرا که دارای مزایای اقتصادی و اجتماعی فراوانی می باشد. همچنین با بیان اینکه بخش اعظم مواد اولیه مصرفی در تولید محصولات صنایع دستی در داخل تأمین می‌شود و برای تولید آن نیاز به فناوری پیشرفته نمی‌باشد و نیز دارا بودن قابلیت استقرار در تمام نقاط روستایی و شهری را داشته و نیازی اساسی به سرمایه‌گذاری کلان اقتصادی برای تولید ندارد و همچنین قابلیت های فراوانی نظیر اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری به ویژه در شرایط تحریم، صنایع دستی را شایسته توجه و حمایت بیش از پیش دانستند. ایشان همچنین با یادآوری و گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی راهبردهای توسعه صنایع دستی را به شرح زیر تقسیم بندی نمودند :
  • طراحی ساز و کار مطلوب برای دست یابی به مواد اولیه مناسب
  • بستر سازی فرهنگی برای مشارکت بیشتر بانوان و استفاده جامعه از محصولات صنایع دستی
  • سیاست‌گذاری برای آموزش فنی و حرفه‌ای برای تولید، عرضه و تقاضا
  • زمینه سازی برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی برای حضور در این عرصه
  • رفع خلاء موانع حقوقی و قانونی توسعه صنایع دستی
  • بهره‌مندی از بسترهای نوین فناوری برای کارآمدتر کردن ساز و کارهای موجود
  • تقویت و ارتقاء فرآیند های بازاریابی، بازارسازی و بازارگردانی
  • استفاده از ظرفیت‌های گردشگری جهت توسعه صنایع دستی
  • بهره‌مندی از ساز و کارهای بهینه کاربردی
  • استانداردسازی صنایع دستی، طراحی، ساخت و بسته بندی محصولات صنایع دستی
    ایشان پیشنهادهای اساسی برای بهبود حوزه صنایع دستی را نیز به شرح زیر بیان نمودند :
  • مدیریت یکپارچه و دید کلان در حوزه صنایع دستی
  • به روز رسانی فناوری‌های موجود در رونق و جهش تولید صنایع دستی
  • در صورت برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق وضع قوانین مناسب و به روزرسانی فناوری تولید
  • ذائقه سنجی بازارهای هدف، بازاریابی مناسب، منسجم و یکپارچه، فروش و بازاریابی با ابزارهای روز از جمله فضای مجازی

ایشان در پایان استان زنجان را با توجه به تنوع و قدمت صنایع دستی آن، ثبت زنجان به عنوان شهر ملیله و شهر جهانی ملیله در سالهای ۹۷ و ۹۸، وجود بیش از ۵۵ رشته فعال صنایع دستی در استان با بیش از ۱۰ هزار هنرمند و صنعتگر، فعالیت ۶ هزار کارگاه فعال در استان (به ویژه چاقو سازی و کارگاه تولید مس) وجود ۴۵۰ فروشگاه فعال صنایع دستی در سطح استان، وجود بازارچه دائمی رختشویخانه با ۲۲ غرفه فروش و ۶ کارگاه تولیدی فعال از استان‌های شاخص در امر صنایع دستی دانستند.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.