05 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > فرق صنایع دستی ایران و اصفهان

فرق صنایع دستی ایران و اصفهان

جای جای میهن عزیزمان ایران دارای صنایع دستی نفیس ، کاربردی و متنوع می باشد. بی دلیل نیست که ایران دز کنار چین و هند ، سه قطب بزرگ صنایع دستی دنیا را تشکیل می دهند. لیکن در میان شهرها و استان های ایران ، شهر هنرپرور اصفهان را مهد و قطب اصلی آثار و محصولات زیبا و نفیس صنایع دستی و هنری ایران نامیده اند. آثار صنایع دستی اصفهان دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است که در قیاس با سایر محصولات شهرهای مختلف آن را متمایز و برجسته می نماید که در ادامه به ویژگی های آن و نیز انواع آن اشاره می رود.

5 ویژگی مهم صنایع دستی اصفهان

1) صنایع دستی اصفهان دارای تنوعی گسترده بوده لیکن چند شاخه آن دارای شهرت و اعتبار جهانی است. صنایع دستی میناکاری ، صنایع دستی فیروزه کوبی و صنایع دستی خاتم کاری سه شاخه از مهم ترین آثار و محصولات صنایع دستی اصفهان می باشد.

2) استفاده زیاد از فلز مس در شاخه های ذکر شده و همچنین استفاده از سایر مواد اولیه غیر بومی و سایر مناطق

3) بهره گیری فراوان از نقوش و طرح های سنتی و ملی در آثار و محصولات صنایع دستی

4) غلبه روح عارفانه و شاعرانه در کلیه آثار و گرایشات صنایع دستی اصفهان

5) زیباسازی و آرایه بندی لوازم و محصولات مورد استفاده روزانه در خانه و محل کار مانند سرویس چای خوری ، آینه شمعدان ، گلدان ، بشقاب ، شکلات خوری ، میوه خوری و …

6 شاخه مهم و مطرح صنایع دستی ایران

1) صنایع دستی میناکاری که از جمله گسترده ترین و پر متقاضی ترین محصولات صنعت فوق بوده و در قالب اشکال مختلف و لوازم کاربردی منزل و نیز اشیا ، قاب و تابلوهای تزیینی ، مورد مصرف دارد.

2) صنایع دستی فیروزه کوبی که از جمله صنایع نسبتا متأخر بوده لیکن به واسطه ساخت و طراحی و رنگ آمیزی فوق العاده و استفاده از سنگ های فیروزه اصل نیشابور محبوبیت فراوانی یافته است.

3) صنایع دستی خاتم کاری از جمله صنایع دستی با قدمتی دیرینه و زیبایی ویژه و اصالت خاص خود بوده که طیف گسترده ای از محصولات مختلف از جمله لوازم التحریر و ست های مدیریتی ، تابلوهای نفیس ، ساعت ، دیوارکوب و … را پوشش می دهد.

4) حکاکی مس از جمله آثار نفیس و زیبای صنایع دستی اصفهان بوده که استاد قلم زن با ظرافت و دقت و هنرمندی هرچه تمام تر نقوش زیبای سنتی و ملی را بر روی سازه های مسین حکاکی می نماید.

5) مس و پرداز شیوه ای نوین در شاخه صنایع میناکاری بوده که با با ابداع هنرمندان میناکار اصفهان جلوه چشم انداز دیگری را بر روی دیدگان مشتاق هنر و خلاقیت و نوآوری باز نموده است.

6) قلم کار که هنر دیرپای آراستن بافته های پارچه ای نخی به جهت زیبایی بصری هرچه بیشتر بوده که اخیرا نیز هنرمندان نوآور اصفهان با خلق نقوش و رنگ آمیزی های جدید دریچه دیگری را بر روی علاقمندان و متقاضیان این هنر اصیل و دیرین باز کرده اند

شرکت هفت گردون و صنایع دستی اصفهان

هفت گردون خیال با همکاری مستقیم و بی واسطه با برجسته ترین اساتید هنرمند صنایع دستی اصفهان و تولید و تهیه و عرضه گلچینی از بهترین آثار مطرح در حوزه های مختلف صنایع دستی ایران و اصفهان ، پیشگام ترویج و اشاعه این هنرهای اصیل و زیبای صنایع دستی در سطح جامعه بوده و همچنین با تهیه مجموعه های متنوع ، زیبا و کاربردی در قالب پکیج های خاص ، ویژه ، مدیریتی ، سازمانی و … گام هایی استوار و اساسی در این راه برداشته است. سازمان ها ، نهادها و ارگان های دولتی و عمومی بسیاری در این راه همراهمان بوده و هستند.

اصفهان را به گزاف نصف جهان ننامیده اند. به یقین تمام هنر جهان در این نیمه جهان جمع است.

گلدان و بشقاب میناکاری با طرح جدید و اصیل
شکلات خوری مس و پرداز
شیرینی خوری و گلدان فیروزه کوب نفیس

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.