31 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > میناکاری روی شیشه

میناکاری روی شیشه

از دیرپاترین و اصیل ترین هنرهای موجود در حوزه صنایع دستی، هنر میناکاری می باشد که بسیار جذاب، زیبا و متنوع است.
قدمت هنر-صنعت میناکاری را در ایران نزدیک به پنج هزار سال پیش تخمین می‌زنند. از نقوش ساده و ابتدایی ترسیم شده بر ظروف سفالی خانگی شامل نقش حیوانات و نمادهای ساده طبیعت تا به دنیای الوان و پر رمز و راز و جذاب میناکاری، امروز راهی است طولانی که نیاکان و استادکاران عزیز در هر مقطع تاریخی این دیار در این حوزه پیموده اند تا امروز ما وارث این میراث ارزشمند و ماندگار ملی و سنتی مان باشیم.
هنر مینا‌کاری با گستردگی در نوع محصولات و نیز شیوه اجرای مینا و همچنین تنوع فوق العاده در زیرساخت شامل : میناکاری روی مس، سفال، شیشه، طلا، نقره، برنج و چوب توانست است سهم بزرگی از هدایای صنایع دستی مرسوم و رایج در مناسبت‌ های گوناگون را به خود اختصاص دهد. زیرساخت های متنوع هنر مینا‌کاری عاملی است تا ما شاهد رقابت هیجان انگیز، رو به رشد و سالم این گرایش‌ ها در عرضه روزآمد تر و متنوع ترین محصولات میناکاری در عرصه صنایع‌ دستی باشیم.
از شاخه‌های اصلی و نیز پرسابقه این هنر-صنعت، میناکاری روی شیشه می باشد که شاید پس از میناکاری روی سفال از قدیمی ترین و با سابقه ترین شاخه های هنر مینا‌کاری باشد. این هنر در بسیاری از کشورهای جهان نیز رواج داشته و به ویژه در حوزه‌هایی همچون آراستن پنجره های بزرگ شیشه‌ای کلیسا ها و معابد بسیار دارای کاربرد بوده و شاهد خلق شاهکارهای از شمائل شخصیت های مقدس حوزه مسیحیت بر این سطوح شیشه ای هستیم.
هنر میناکاری روی شیشه در کشور عزیزمان بیشتر بر گرفته و الهام گرفته از طبیعت بوده و به علت ممنوعیت و محدودیت شمائل نگاری در فرهنگ اسلامی نوعاً دارای تفاوتی ماهوی با نقوش مینایی فرهنگ‌ ها و ملل دیگر میباشد. نقوش اسلیمی، گل و مرغ، ترنج، بته جقه و سایر موتیف های سنتی ایرانی شاکله اصلی نقوش میناکاری روی شیشه میهن عزیزمان را تشکیل می‌دهند.
در گذشته از رنگ های طبیعی جهت رنگ آمیزی میناکاری در کلیه زیر شاخه ها استفاده می گردید که امروزه با رنگ‌های شیمیایی جایگزین گردیده است. همچنین نسبت به میناکاری سده‌های پیشین امروزه از تنوع رنگی بیشتری در رنگ‌ آمیزی محصولات بهره برده می‌شود.

ست بشقاب و گلدان میناکاری

مینای هفت گردون خیال

هفت آسمان هفت گردون رنگین از ستاره‌ های درخشانی از حوزه میناکاری، خاتم کاری، فیروزه کوبی، نقره نما، مس و پرداز، مس و نقاشی (ابداعی هفت گردون)، ترمه و قلمکار است.
رنگین کمانی جذاب از هدایای انحصاری و متنوع در قالب پکیج هایی ابداعی تحت اسامی : بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدیه اداری، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و…
وبسایت جامع هفت گردون خیال چشم اندازی است گشوده بر آسمان های زیبای درخشان و پاک صنایع دستی ایران.

ست گلدان و بشقاب میناکاری اصیل

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.