01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > نکات مهم در خرید صنایع دستی

نکات مهم در خرید صنایع دستی

نکات مهم در خرید صنایع دستی

همانند خرید هر کالائی در خرید محصولات صنایع دستی نیز می بایست نکاتی مهم و اساسی را مدنظر داشت تا بتوان با خرید بهترین محصولات، قدردان تولیدکنندگان برتر و متعهد تر این محصولات بود و نیز از خرید هر کالائی خوش ساخت، زیبا و سلامت، لذت برد.

برای ورود به این مبحث در ابتدا با دسته بندی سه مرحله مهم پیرامون خرید صنایع دستی، نگاهی دقیق تر و اساسی تر به آن سه گام خواهیم انداخت.

نکات مهم خرید صنایع دستی

گام اول : در گام اول خرید یک کالای صنایع دستی (از هر زیر شاخه ای) باید به مواد و مصالح به کار رفته در ساخت آن محصول نظر کرد. چه این که هرچه مواد و مصالح اولیه ساخت کالا دارای کیفیت و مرغوبیت بالاتری باشد نتیجتا محصول نهایی نیز دارای کیفیت و اصالت بالاتری خواهد بود. در صورتی که کالای فوق دارای شناسنامه حاوی تمام نکات مورد نیاز نباشد بر عهده فروشنده خواهد بود که اطلاعات صحیح و جامع مورد نیاز از جمله در ارتباط با مواد اولیه کالای فوق را در اختیار خریدار قرار دهد. مثلا در یک قطعه فیروزه کوبی مرغوبیت فیروزه به کار رفته در محصول تاثیر به سزائی در کیفیت و جلوه کالا دارد. فیروزه نا مرغوب و کدر طبیعتا منجر به کالایی نا مرغوب و کدر خواهد گشت. مواد اولیه ساخت هر محصول باید واجد استانداردهای لازم کیفی باشد چه این که اصولا صنایع دستی به واسطه این که محصول دست و تلاش و مهارت و صرف وقت فراوان سازنده آن است چه بهتر که با مواد و متریالی مرغوب و استاندارد ساخته شده باشد تا هم حاصل زحمت خالق اثر از بین نرود و یا کم رنگ نشود و هم این که کالای تولید شده دارای جذابیت و کیفیت قابل قبول لازمه باشد.

گام دوم : گام دوم یا مرحله دوم نحوه ساخت کالا یا محصول صنایع دستی است. این مرحله نیز دارای ظرافت ها و نیز مهارت های ویژه ای است که تاثیر مستقیم بر محصول نهایی خواهد داشت . طبعا به واسطه این که محصوات صنایع دستی مستقیما ساخت دست انسان می باشد، ایجاب می نماید که برای نیل به یک نتیجه مطلوب و استاندارد، مراحل ساخت و نحوه آن نیز توسط استادکار ماهر و متبحر انجام پذیرفته باشد.

از آن جا که صنایع دستی ایران علاوه بر جنبه های زیبایی و تزیینی آن عمومأ ویژگی های کاربردی در سطح زندگی روزمره ما را نیز دارند در نتیجه ساخت آن دقت، ظرافت و صبوری و نیز ذوق و سلیقه بیشتری را می طلبد. استحکام کار، رعایت اصول بهداشتی در ساخت، توجه به جنبه های بومی و فرهنگی منطقه ای و ملی در ساخت اثر، اصالت طرح و به ویژه خلاقیت و نوآوری در کار دیده شود. هنرمند صنعتگر سازنده در طی مراحل مختف تولید یک قطعه صنایع دستی، روح و شور و نگاه هنرمندانه خود را در محصول ساخت خود می دمد. بر این اساس است که صنایع دستی ایران تا این اندازه جذاب و زیبا و دلنشین است، چون از دل بر آمده است و هنرمند صنعتگر تمام توان روحی و جسمی و ذوق خود را در طی ساخت اثر به کار برده است. بین جنبه های زیبایی شناسانه و کاربردی در یک قطعه صنایع دستی باید نوعی تعادل و توازن لازمه برقرار باشد، تعادلی که بیانگر خدشه به هیچکدام از دو خصلت فوق نباشد. نه به خاطر حفظ پرستیژ و زیبایی کار ویژگی های کاربردی آن کم رنگ و بی اثر نگردد و نه به خاطر حفظ و تقویت وجهه کاربردی آن روح زیبایی و هنری آن دچار اختلال شود.

گام سوم : آخرین گام اساسی در خرید صنایع دستی این است که حال کالای تولید شده فوق را از کجا و کدام کانال بخریم تا مطمئن باشیم که ویژگی های فوق را رعایت نموده است. عمدتأ دو گزینه بیشتر پیش روی ما نیست : گزینه اول خرید از مراکز معتبر تولید یا فروش صنایع دستی است که امروزه با توجه به بعد مسافت و صرف وقت فراوان برای رسیدن به مراکز معتبر عرضه بهتر است که راه های نوین آزموده شود. شیوه هایی به مراتب سهل تر، ارزان تر و نیز مطمئن تر رو به رشد و گسترش ابداع گردیده است که امر خرید را به امری جذاب و آسان و به صرفه تبدیل کرده است و آن خرید از فروشگاه های مجازی و عرضه کننده آن کالاهاست. راهی که هفت گردون خیال از پیشگامان ارائه آن بوده است و مجموعه ای نفیس، زیبا و ماندگار را از صنایع دستی ایران تدارک دیده است.

صنایعی همچون خاتم کاری، فیروزه کوبی، میناکاری، ترمه و سفال را با کیفیتی مطلوب و در بسته بندی هایی در خور شأن مخاطب مهیا کرده است.

جعبه هایی شکیل و با استحکام لازم که زیبایی و اصالت آثار صنایع دستی جلوه ویژه ای می بخشد و نیز احترام مخاطب و خریدار را به نحو مقتضی و شایسته پاس می دارد.

جهت خرید بهترین و فاخرترین آثار صنایع دستی به صفحه اصلی وبسایت ما مراجعه کنید

قندان مس و پرداز
سنگاب فیروزه کوبی

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید