01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > نگاهی به نمادهای مذهبی و ماه رمضان در محصولات صنایع دستی

نگاهی به نمادهای مذهبی و ماه رمضان در محصولات صنایع دستی

فرهنگ ها سرشار از نمادها و نشانه ها می باشند به عبارت دقیق‌تر هر فرهنگی، نمادها و نشانه‌های ویژه خاص خود را دارد که با نگاهی به آن نشانه‌ها و سمبل‌ها میتوان مروری داشت بر آن فرهنگ نهفته در آن. ایران ما سرزمینی است پهناور و با پیشینه تمدنی بسیار درخشان و کهن. در جای جای این خاک عزیز ما شاهد زیست و استمرار حیات قومیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون هستیم که به طبع آن دارای نشانه‌ها و سمبل‌هایی نیز می باشند که به ویژه در آثار و محصولات صنایع دستی شان نمود و تجلی یافته است. علاوه بر سنن و فرهنگ ملی، ما دارای فرهنگی ایدئولوژیک و مذهبی نیز می باشیم که آن نیز دارای نشانه ها و سمبل های ویژه خود می باشد که به عنوان مثالی واضح از فرهنگ عاشورا و سمبل ها و نشانها و نماد هایش می توان یاد کرد. یا از فرهنگ رمضان با نشان ها و سمبل ها و نمادهای خودش. در کلیت آن سمبل ها و نشانه های منبعث از فرهنگ اسلامی در محصولات صنایع دستی ایران، در معماری و شهرسازی ایران و در بسیاری از نمودها و جلوه های دیگر زندگی ما حضور دارد. به ویژه در هنر کتابت، تذهیب، خطاطی، نقاشی و قاب تابلوهای خاتم، فیروزه کوب و میناکاری.

بیشترین تاثیر فرهنگ اسلامی در خط، نقاشی خط، تابلو و قاب صنایع دستی

در بین محصولات صنایع دستی ایران خط، کتابت، تذهیب و قاب تابلو های صنایع دستی مانند قاب های خاتم و مینیاتور، خاتم و مینا و… و پس از آن محصولات سرامیک و سفال و همچنین دست بافته های دیوارکوب (تابلو فرش) بیشترین تاثیر را از فرهنگ و سنت اسلامی پذیرفته اند. ما شاهد دستبافته های دیوارکوب و با تم آیات قرآن، روایات، احادیث و حتی تمثال ائمه (ع) می باشیم یا قاب تابلو هایی با مضامین مذهبی و اسلامی، با خطوط کوفی، نستعلیق و… حتی در ابعاد دیگر می توان شاهد آثار حکاکی روی فلز، قلم زنی و… در ساخت ضریح امامزادگان و بقاع متبرکه و امامان شیعه بود. و در بسیاری موارد دیگر می‌توان شاهد این تاثیر و تاثر پذیری فرهنگ ملی و سنتی بر فرهنگ مذهبی و اسلامی و بالعکس بود. سمبل ها و نمادهای ماه مبارک رمضان نیز در بعضی از آثار و محصولات صنایع دستی به ویژه در قاب تابلوها و نقاشی خط ها و دیوارکوب ها سوره و بازتاب فراوانی دارد. از جمله حضائل و فضائل اخلاقی امام علی علیه السلام آیات مبارکه سوره قدر و اسماء متبرکه در جوشن کبیر گوشه‌هایی از این تاثیرپذیری می‌باشد.

هفت گردون خیال و عرضه قاب تابلو های مس و فیروزه با تم مذهبی

شرکت هفت گردون خیال نیز با تدبیر و تدبر ویژه‌ای به این امر نگریسته و سعی و کوشش وافر خود را بر آن نموده است که بتواند نفیس ترین و زیباترین آثاری را که در این راستا خلق گردیده است و در آن هم شاهد فرهنگ پربار و پویای ایرانی و هم فرهنگ غنی اسلامی را بتوان شاهد بود عرضه نموده است. قاب تابلو های متنوع و متفاوت و زیبای شرکت هفت گردون خیال شاهد خوبی بر این مدعاست که همراهان و متقاضیان گرامی و محترم با مراجعه به وبسایت هفت گردون خیال علاوه بر رؤیت و یا تهیه انواع قاب تابلو های گوناگون می توانند از سایر هدایای نفیس در نظر گرفته شده در قالب بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای خاص، هدایای سازمانی و تبلیغاتی،هدایای مناسبتی و… نیز بازدید به عمل آورده و در صورت نیاز آن را به سهولت، با امنیت و اطمینان خاطر تهیه فرمایند.

ست گلدان خاتم کاری و دیوان حافظ

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.