01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > هندوستان رقیبی از شرق آسیا برای صنایع دستی ایران و اصفهان

هندوستان رقیبی از شرق آسیا برای صنایع دستی ایران و اصفهان

هندوستان سرزمینی پهناور، پرجمعیت، دارای سابقه کهن تمدنی، تنوع قومیتی فراوان و بالطبع تنوع فرهنگی و در رأس آن دارای صنایع‌ دستی غنی، درخشان و زیبا.
از صنایع دستی در هندوستان از شاکله های اصلی بخش اعظمی از زنان و هنرمندان در چرخش چرخ های اقتصاد خانوار و روستا و شهر است. محصولات صنایع دستی هندوستان همانند ایران و چین (رقبای اصلی صنایع دستی در آسیا و جهان) بسیار چشمگیر و نمایان است
صنایع دستی هندوستان دارای ویژگی های خاص خود بوده و به بیان امروزی دارای شناسنامه و امضاء ویژه خود بوده و تفاوت های بارز و آشکار در ساخت، نقش و به ویژه رنگ با آثار و محصولات دیگران به ویژه رقبای اصلی ایران و چین دارد.

صنایع دستی هندوستان

مهم ترین شاخه های صنایع دستی هندوستان

مهم ترین شاخه های صنایع دستی هندوستان را می توان تحت عناوین زیر طبقه بندی نمود :

  1. صنایع چوبی : به علت وفور چوب صندل به ویژه در شمال هند (پنجاب) شاهد صنایع دستی چوبی زیبایی همچون درب، قاب، مجسمه، ماسک، مبلمان و… می‌باشیم.
  2. شال و روسری پشمینه : بافته شده از کرک کشمیری توسط بانوان هنرمند هندی.
  3. کوزه گری (از شاخه سفالگری).
  4. محصولات چرم : شامل انواع کیف، کفش، کمربند و در سده های پیش زین و نیز سپر چرمی.
  5. محصولات کنف : همچون کیف و کفش های کنفی یا تزیینات کنفی دیوارکوب و…
  6. فلزکاری (برنج) : به علت استحکام فلز فوق در ساخت انواع گلدان، ظروف، جعبه، زیورآلات، مجسمه و…
  7. طلا سازی : با استفاده فراوان در ساخت زیورآلات (عموماً با عیار ۱۴ جهت استفاده در مراسم و آیین های مذهبی و سنتی)
  8. صنعت بافت بامبو : در بافت سبد، عروسک، مبلمان، اسباب بازی، جعبه های مختلف و…
  9. پارچه گلدوزی : گلدوزی های زیبا و ظریف بر پارچه های ابریشمی
  10. زردوزی : استفاده از نخ های بسیار نازک طلا و نقره به ضخامت مو بر روی پارچه‌های ابریشم، پرده رومبلی و…
  11. ساری : لباس ویژه بسیار زیبای سنتی بانوان هند که دور تا دور کمر پیچیده شده و در حکم دامن بلند می باشد و اضافه آن از پشت به روی سرشانه آمده و ناحیه جلو تا روی کمر را می‌پوشاند.
  12. میناکاری : از دیگر هنرهای صنایع دستی هندوستان بوده که دنیایی از رنگ و نقش را بر روی سطوح مورد نظر ایجاد می نماید.
  13. قالی بافی (فرش دست بافت) : که از صنایع و هنرهای اصیل و قدیمی هندوستان بود که در زمان حاکمیت ایلخانان مغول و نیز رونق جاده ابریشم می توان اذعان داشت که از ایران به هند برده شده و با درآمیختن سنن و آداب و رسوم ویژه خود پایه‌ گذار صنعت امروزه فرش‌ دست بافت هندوستان گردیده است.
    ادویه جات : که با استفاده از انواع گیاهان بومی و محلی که بسیار معطر و متنوع می باشد، شاخه جدیدی را در صنایع دستی هندوستان تشکیل داده اند.
صنایع دستی هندوستان

اشتراکات صنایع‌ دستی ایران و اصفهان و هندوستان

صنایع دستی ایران و اصفهان نیز دارای ویژگی‌ ها، جلوه‌ها و گرایش‌ های خاص خود بوده و از رقبای اصلی صنایع دستی هندوستان می باشد. در چند حوزه شاهد اشتراکاتی در صنایع دستی ایران و اصفهان و هندوستان می باشیم که می توان از صنعت فرش دست بافت، کوزه گری (سفالگری و سرامیک) نام برد.
با نگاهی بی طرفانه و بدور از شائبه های قومیتی، باید اذعان داشت که در هر سه حوزه فوق شاهد تفوق و کیفیت برتر چه در موارد اولیه چه در طراحی و چه در ساخت محصولات صنایع دستی ایران بر همتای هندی خود می باشیم. به ویژه در صنعت فرش دست بافت که بلاشک فرش دست بافت ایران در دنیا حرف اول را می‌زند و همچنین در هنر-صنعت میناکاری نیز این امر صادق و جاری می باشد.

صنایع دستی نفیس هفت گردون

هفت گردون خیال هدایای صنایع دستی و دیگر گرایش ها

شرکت هفت گردون خیال با ورود به حوزه صنایع دستی و تلاش و کوشش بی وقفه در امر تولید و عرضه بهینه، خلاقانه و متفاوت آثار خود با ابداع پکیج های ویژه خود متشکل از نفیس ترین محصولات صنایع‌دستی فاخر و محصولات مکمل تحت عناوین بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدایای اداری، محصولات وی آی پی، هدیه خاص، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… گامی در راستای رونق و شکوفایی هر چه بیشتر این میراث گرانقدر ملی برداشته است.
شما دوستداران این محصولات نفیس جهت مشاهده، انتخاب و تهیه این پکیج های جذاب و انحصاری می توانید با مراجعه به وب سایت جامع هفت گردون خیال تجربه خریدی متفاوت، به صرفه، امن و کاربردی را در کارنامه خود و یا مجموعه مطلوبتان به ثبت رسانیده و خاطره ای شیرین را رقم بزنید.

ست های جذاب با بسته بندی های زیبا و مستحکم

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.