28 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > ویژگی های خاتم اصیل و مرغوب

ویژگی های خاتم اصیل و مرغوب

یکی از زیر مجموعه های بسیار مهم، متنوع و اصیل صنایع دستی، خاتم کاری می باشد که از دیرباز به عنوان هنر _ صنعتی اصیل و فاخر مطرح بوده است. از شیراز به عنوان مهد خاتم اصیل ایران نام برده می شود، لیکن هم اکنون اصفهان نیز به عنوان یکی از قطب های تولید این محصول زیبا شناخته می شود.
طبق بررسی های کارشناسانه و به عمل آمده برای مبدع اولیه خاتم به تاریخ و شخص معینی نمیتوان دست یافت، اما در ایران خاستگاه اولیه آن را شیراز می دانند. خاتم شیراز دارای ظرافت و ریز نقشی ویژه‌ای است که آن را متمایز از آثار سایر نقاط می‌نماید. قدیمی ترین خاتم یافت شده منبر مسجد عقیق با قدمتی بیش از هزار سال می باشد که هم اکنون در شهر شیراز در معرض دید همگان قرار دارد.
با انتقال پایتخت ایران به اصفهان در عصر صفویه این هنر _ صنعت نیز به اصفهان کوچه نمود و در این شهر توسط اساتید برجسته به اوجی شایسته دست یافت.
محصولات خاتم کاری طیف وسیعی از اشیا و ظروف کاربردی و تزئینی را شامل می شود که در این میان می‌توان به انواع قلمدان، رحل قرآن، جعبه های قرآنی، دیوان شعرا، شکلات‌خوری، گلدان، قاب و آینه و عکس و تابلو، ساعت های دیواری و رومیزی و انواع ست های مدیریتی و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.


ویژگی های خاتم مرغوب

مرغوبیت و اصالت خاتم در بدو امر منوط به ریز نقشی و منظم بودن طرح و همچنین مقدار فلز برنج به کار رفته در آن می باشد. این امر زمانی نمایان تر می شود که بدانیم مبنای نقوش خاتم اشکال هندسی بوده و زمانی زیبایی، ظرافت و دقت خاتم نمایان می‌شود که رعایت نظم در ساختار آن به دقت مورد توجه قرار گرفته باشد. هرچه خطوط و اشکال در خاتم موزون تر و متقارن تر باشد، خاتم دارای مرغوبیت و اصالت بیشتری است.

عنوان جمع بندی ویژگی های خاتم مرغوب به موارد زیر اشاره می رود

۱۱ ویژگی در شناخت خاتم مرغوب :

1) استفاده از آستر در پشت برش های خاتم با استفاده از چسب مرغوب
2) استفاده از گل های ساخته شده با چند ضلعی هایی که تعداد اضلاعشان بیشتر از ۶ باشد.
3) به کارگیری طرح های پیچیده و غیر تکراری
4) کوچک بودن مثلث ها و استفاده کمتر از شیمیایی
5) استفاده از چوب های کمیاب نظیر چوب آبنوس و فوفل جهت ساخت مثلث ها
6) استفاده زیاد از استخوان و مفتول های فلزی در مساحت کم
7) صاف بودن سطح خاتم و دقت در برش و چیدمان قرینه و موزون بودن نقوش
8) استفاده از گره های کامل و کشیده
9) سطح زیر لاک یا جلای خاتم باید کاملاً صاف و بدون ناهنجاری باشد
10) استفاده از چسب های مرغوب و محکم برای زیر ساخت و نیز چسب سازگار با مواد
11) توجه و دقت کافی در چسباندن قطعات به گونه ای که با سوهان کاری آسیب نبیند

خاتم های هفت گردون خیال

شرکت هفت گردون خیال با تعهد و مسئولیت پذیری که سر لوحه فعالیت خود در زمینه تولید و عرضه صنایع دستی ایران قرار داده است، مفتخر است که ارائه دهنده نفیس ترین و شکیل ترین محصولات خاتم کاری بوده و علاوه بر آن با ارائه بسته بندی های انحصاری و متنوع در قالب بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای تبلیغاتی و سازمانی محصولات وی آی پی، هدایای خاص و ویژه، هدایای مناسبتی و… گامی بزرگ در حفظ شأن تلاش اساتید خاتم کار و محصولات ارزشمند خاتم و نیز رعایت حقوق و شأن مصرف کننده محترم برداشته است، که با مراجعه به وبسایت جامع هفت گردون خیال نظاره گر بخشی از این تلاش و دستاورد های متنوع خواهید بود.

ست شکلات خوری خاتم کاری و پارچه قلمکار
ست شکلات خوری خاتم کاری با دیوان حافظ

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.