05 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > ویژگی های میناکاری استاندارد و خوب

ویژگی های میناکاری استاندارد و خوب

همانگونه که از نام صنایع‌دستی برمی‌آید، صنعتی است که با تجهیزات، ادوات و ابزارآلات پیشرفته فنی و صنعتی سر و کار نداشته و محصول مستقیم و بعضاً با واسطه دستان هنرمند استادکار بوده و عموماً در کارگاه های کوچک خانگی و استفاده از ابزار آلات اولیه و حتی دست ساز تولید و ارائه می گردد، لذا بدین واسطه نمی‌توان در کلیه محصولات تولید شده یک شاخه مثلاً میناکاری تطابقی یکپارچه و یکدست، هم وزن و هم شکل یافت و اینکه تمامی حاصل دسترنج یک استادکار باشد.
مثلاً و به عنوان نمونه در ۱۰ عدد گلدان میناکاری ۱۶ سانت تولید شده توسط یک استادکار می توان تفاوت‌های ریز و مختلفی را شاهد بود چون توسط دست انسانی ساخته گردیده است. سیستم تولید مکانیزه و ماشینی یقیناً دارای دقت نظر و خطای به مراتب کمتر بوده و در یک شرایط پایدار و ثابت کلیه تولیدات یک محصول در سیستم مکانیزه و ماشینی همسان، هم وزن، هم رنگ و هم اندازه می باشد که این امر طبعاً در رابطه با ساخت محصولات صنایع دستی توسط دست انسان صادق نمی‌باشد. اصولاً ارزش والای محصولات صنایع دستی نیز به واسطه همین امر می باشد. جدای از هنر و احساس و روح به کار رفته در تولید و ساخت هر اثر، استادکار مرارت، رنج و تلاشی خستگی ناپذیر و در عین حال شیرین را برای ساخت هر محصول بر خود هموار می نماید. از جمله یکی از زیباترین و محبوب ترین صنایع دستی ایران به ویژه اصفهان هنر-صنعت میناکاری می باشد. هنر مینا‌کاری هنری است اصیل، دیرین، گسترده و متعالی که توانسته است به شایستگی هر چه تمام‌ تر جایگاه ویژه‌ای در صدر برای خود در بین شاخه های متنوع صنایع دستی ایران رقم بزند.
با توجه به توضیحات ذکر شده لازم می باشد که به هنگام تهیه محصولات زیبایی میناکاری خریداران محترم نکاتی را در جهت تشخیص مینای مرغوب از مینای نامرغوب مدنظر قرار دهند و بدیهی است شاخه های دیگر صنایع دستی ایران هر کدام برای خود دارای ویژگی‌های مهمی در این ارتباط می باشند که در جای خود به آنها نیز اشاره خواهد رفت.

ست بشقاب و گلدان میناکاری

دوازده ویژگی مهم تشخیص مینای مرغوب

محصولات میناکاری در زیرساخت های متفاوتی با کارکردهای گوناگون تولید و عرضه می گردند که شامل میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره و برنج می باشد. از آنجا که شاخه میناکاری روی مس یکی از پر محصول ترین و نیز پرطرفدار ترین شاخه های میناکاری می باشد، در این گفتار ویژگی های قابل توجه در هنگام تهیه محصولات میناکاری روی مس را بررسی می‌نماییم. در نتیجه می بایست هم به زیرساخت مسی محصول و هم به مینای به کار رفته در آن توجه شود.
۱) اولین نکته مورد توجه در یک محصول میناکاری روی مس تناسب وزن فلز با ابعاد آن محصول است که باید متوازن باشد. مثلاً برای یک کاسه مسی میناکاری در ابعاد متوسط نه می توان وزن مسی بالایی را در نظر گرفت و نه وزن خیلی پایین را، که در اولین کار بیش از حد لازم سنگین و در دومی سبک و آسیب پذیر می گردد.
۲) سطح مسی مورد نظر قبل از لعاب دهی اولیه و پخت در کوره باید کاملاً از هرگونه آلودگی حتی اثر چربی و لک ناشی از دست پاک باشد تا عمل لعاب دهی و پخت کاملاً به سلامت انجام پذیرد و ماحصل کار لعابی شفاف و براق و یکدست باشد.
۳) از فلز یا آلیاژ ناخالص در زیرساخت استفاده نشده باشد.
۴) زیرساخت مسی حتی المقدور یک تکه بوده باشد و در صورت نیاز به اضافه شدن و افزودن تکه هایی به کار لحیم کاری باید اصولی و تمیز بوده و اتصال قطعات به هم به درستی انجام پذیرفته شده باشد.
۵) زیرساخت هایی که بنا بر ضرورت طرح برش خورده است باید فاقد هرگونه لبه‌های تیز و برنده باشد و به درستی سوهان کاری شده و زوائد از بین رفته باشد.
۶) زیرساخت بر مبنای حجم و وزن و طرح خود باید دارای سطح اتکای مناسب باشد.
۷) لعاب به کار رفته بر زیرساخت باید درخشنده، براق و یکنواخت بوده باشد. لعابی مورد قبول باشد که فاقد هر گونه پریدگی، پوسته پوستگی، سوراخ‌های ریز، حباب زبری و یا نقاط برجسته باشد.
۸) نقوش به کار رفته بر سطح کار باید دارای اصالت و ماهیتی اصیل و ایرانی بوده باشد که می‌توان از نقوش اسلیمی، ختایی، گل و مرغ، اسلیمی ختایی، (چهره ها، اسطوره ها و نمادهای ملی و سنتی) و یا اماکن و ابنیه تاریخی ایرانی نام برد.
۹) ضخامت رنگ های به کار رفته در نقوش مینا باید در کل کار یکنواخت بوده باشد.
۱۰) عدم تداخل رنگ و مرزبندی رنگ ها باید کاملا رعایت گردیده و شاهد پخش و تداخل رنگ نباشیم. استفاده از رنگ های مرغوب و استاندارد توصیه می شود.
۱۱) لعاب نهایی به کار رفته باید یکنواخت و صاف باشد.
۱۲) محصول مرغوب و اصیل دارای نام و نشان تولیدکننده، محل تولید، وزن و جنس کالا و در یک کلام دارای شناسنامه بوده و دارای گارانتی های مربوطه باشد.

ست بشقاب میناکاری

از کجا مینای مرغوب بخریم

بازار میناکاری بازاری است گسترده و متنوع. متقاضیان گرامی می بایست حتی المقدور از مراکزی و محصولات مورد نیاز خود را تهیه نموده که آن مراکز شناخته شده و دارای رزومه کاری معتبر و متعهد نسبت به خریدار بوده و اعتبار و شأن این میراث گرانقدر ملی را حافظ و نگاهبان بوده و پاسخگو باشند.
شرکت هفت گردون خیال طی سال‌ها حضور صمیمانه در این عرصه توانسته است با شایستگی، مورد اعتماد بسیاری از نهادها و ارگان ها و سازمانهای دولتی و خصوصی بوده و همچنین با طراحی و ابداع پکیج هایی جذاب، انحصاری و متفاوت از مجموعه محصولات صنایع دستی ایران از جمله هدایای میناکاری راهی نوین را در عرصه ارائه بهتر، شکیل تر و زیباتر برداشته است.
پکیج‌های متنوع هفت گردون از جمله بسته های اقتصادی، محصولات آنتیک، هدایای مدیران، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای اداری، هدایای تبلیغاتی، هدیه ویژه، هدیه لوکس، هدیه جدید و هدیه خاص پیشنهادهای جذاب هفت گردون خیال به متقاضیان محترم محصولات نفیس صنایع دستی می باشد که با مراجعه به وبسایت جامع هفت گردون می توانید تمامی پیشنهادات را مشاهده و بر اساس نیاز خود انتخاب و تهیه نمایید.

هدیه اقتصادی بشقاب میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.