30 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > کسب رتبه برتر هنرمندان سمنان در مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع دستی

کسب رتبه برتر هنرمندان سمنان در مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع دستی

خبرگزاری آریا گزارش داد : مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان آقای مهدی جمال در گفتگو با خبرگزاری آرسا گفت : خانم خیرالنساء صمدیان در رشته رودوزی (شال مکنه تمام ابریشم دوزی شده) و سید حسین متولیان در رشته زیورآلات سنتی (چنگوم) موفق به کسب عناوین برتر شدند.
وی گفت این مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع دستی با محوریت رشته های احیا شده با تأکید ویژه دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر باز زنده سازی و احیای رشته های در حال فراموشی برگزار شد، که خوشبختانه نتایج خوبی را نیز در بر داشته است.
جمال با اشاره به این که چنگوم سازی یکی از هنرهای اصیل و زیبای شهرستان مهدیشهر با بیش از ۱۵۰ سال قدمت است، افزود این هنر نوعی ملیله کاری نقره است که کاربرد آن زیورآلات زنانه می باشد.
ایشان افزودند ویژگی خاص این ملیله کاری که یکی از زیورآلات دختران و زنان سنگسری بوده است، دگرگونی فرم آن است که بر روی ساخته مکنه قرار می‌گیرد چندم از دو طرف سر و در بالای گوش قرار می گیرد.
چنگوم از دو طرف سر و در بالای گوش قرار گی گیرد و تا زیر چانه ادامه می یابد.
مدیر کل میراث سمنان در ادامه اشاره نمود مکنه یا شال بلند ابریشمی (کژین) نوعی هنر سوزن‌ دوزی است که تقریباً به طول ۳ متر است و سطح آن را کاملاً شماره‌ دوزی می‌ کنند.
این دو اثر پیش از این نیز موفق به دریافت مهر نشان ملی استاندارد شده بودند.
شال شماره‌ دوزی استان نیز موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو در برنامه داوری نشان بین المللی صنایع دستی در سال ۲۰۱۶ شده بود.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.