04 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > گلیم عنبران بافته ای چشم‌نواز از هنر دست زنان عنبران

گلیم عنبران بافته ای چشم‌نواز از هنر دست زنان عنبران

گلیم عنبران دست بافته های با شهرت بین المللی حاصل دست هنرمند زنان روستای عنبران شهری در هفت کیلومتری شمال شهرستان نمین از استان اردبیل می باشد. نمین مهد تولید گریم در استان اردبیل می باشد. در کوچه پس کوچه های عنبران آوایی که به گوش می رسد صدای بافتن تار و پود عشق بر جان گلیم است. شهر عنبران رتبه سوم تولید گلیم در کشور را داراست گلیم های این منطقه به دلیل نقوش زیبای آن که برگرفته از دل طبیعت است و نیز دارای کیفیت مناسب است به این شهرت و محبوبیت دست یافته است. بافت گلیم در این شهر از سوی زنان و دختران هنرمند نه تنها به پر کردن اوقات و گذر زمان بلکه به منظور گذران زندگی و کمک به معیشت جاری نیز می باشد. گلیم های عنبران دارای بیش از ۱۵ عنوان طرح بوده که در این میان نازنازی ترنج و بته ریز از معروفیت بیشتری برخوردارند.

گلیم دوروی عنبران

از ویژگی های بسیار مهم و ویژه گلیم عنبران بافت دوسویه آن است.شگفت است که یک بار بافتن هر دو سوی گلیم به یک شکل نمود و جلوه می یابد یعنی گلیم عنبران پشت و رو ندارد.
آقای محمودی معاونت صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به رتبه سوم تولید گلیم در کشور برای شهر عنبران افزود : در شهرستان نمین بیش از چهار هزار بافنده گلیم مشغول به فعالیت در این حوزه می باشند که از دو هزار نفر از این تعداد در عنبران مشغول به فعالیت و بافت گلیم هستند که سالانه در منطقه عنبران بیش از ۹۰ هزار مترمربع گلیم تولید می شود. این محصولات علاوه بر مصرف در بازارهای داخلی به کشورهای اروپایی نیز ازجمله کلمبیا، آلمان، گرجستان، ترکیه و آذربایجان صادر می گردد و عبارت صحیح تر ۷۰% از گلیم های بافته شده صادر و ۳۰% روانه بازارهای داخل می شود. محمودی خاطرنشان ساخت به علت کیفیت بی نظیر و رنگ و نقش بی بدیل گلیم عنبران نشان اصالت یونسکو به این شهر اختصاص یافته است. از جمله محصولات مرتبط با گلیم عنبران می‌توان به تابلوفرش، مفرش، زیر تلفنی و کیف های متنوع تلفیقی با چرم طبیعی را نام برد.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.