07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > ۱۰ شهر ۱۰ صنایع دستی شاخص خرم آباد لرستان

۱۰ شهر ۱۰ صنایع دستی شاخص خرم آباد لرستان

  1. خرم آباد (لرستان) : خوشبختانه جای جای میهن عزیزمان ایران دارای هنر و صنعتی ویژه و مختص خود است متمایز و مشخص می‌شود این علاوه بر آداب و رسوم، سنن و حتی عادات غذایی است که در این راستا نیز دارای مجموعه‌ای غنی و پربار می باشیم. ما در یک سلسله مقاله تحت عنوان ده شرح ده صنایع دستی شاخص به معرفی روزانه یک شهر و محصولات و آثار ویژه صنایع دستی آن می‌پردازیم و به منظور ارج نهادن بر هنرمندان و فرهنگ‌ها و پیشینه و دستاوردهای شهرهایی که کمتر شناخته شده و مطرح بوده‌اند، پرداخته و به مرور سعی بر معرفی محصولات ویژه تمامی شهرهای میهن عزیزمان پرداخته و شما را با آن آشنا می نماییم.

معرفی صنایع دستی خرم آباد و لرستان

استان لرستان و شهر خرم آباد علاوه بر اینکه از پرچم داران آثار و ابنیه و اماکن تاریخی و نیز طبیعی و گردشگری در بین استان های ایران است، بلکه دارای محصولات متنوعی از دست سازه های زیبا، کاربردی و مختلف است. صنایع دستی این شهر و استان در دو محور عشایری و شهری قابل دسته‌بندی بوده که هر کدام بنا بر نیاز و کارکرد سازندگان خود شکل گرفته است. صنایع دستی عشایر عزیز لرستان دارای تنوع بیشتری بوده زیرا که بر مبنای نیاز ایشان شکل گرفته است تا صرفاً به منظور درآمدزایی باشد. از برجسته ترین صنایع دستی استان لرستان می توان به عناوین زیر اشاره نمود :
قالی بافی، گلیم بافی، گبه بافی، چوغا، سیاه چادر، نمکدان بافی، خورجین، حصیربافی، مسگری، سفال سازی، گیوه دوزی، ماشته بافی(جاجیم)، چاقو سازی و… خرم آباد به دلیل دارا بودن آب و هوای کوهستانی و مراتع حاصلخیز دارای موقعیتی مناسب برای دامپروری بوده و سبب آن در این منطقه علاوه بر صنایع دستی ذکر شده شاهد محصولات فوق العاده دیگری نظیر روغن حیوانی، ترخینه و شیرینی های مخصوص آن منطقه از جمله کاک و برساق میباشیم. همچنین از دیگر صنایع دستی این شهر صنایع ورشو سازی میباشد که هنرمندان متبحر ورشوکار در این استان محصولات فوق العاده زیبا و نفیسی را تولید و روانه بازار می نمایند. دریم های عشایر بافت این منطقه نیز به لحاظ بافت طرح و رنگ آمیزی شاد و مخصوص به خود دارای شهرت و مطلوبیت بسیاری در بین مردم است.جاجیم های عشایر بافت این منطقه نیز به لحاظ بافت، طرح و رنگ آمیزی شاد و مخصوص به خود دارای شهرت و مطلوبیت بسیاری در بین مردم است که عموماً توسط زنان ایلات و عشایر بافته می شود، که علاوه بر زیرانداز از آن به عنوان روانداز های مختلف هم استفاده می‌شود مثلا روی کرسی، صندوقچه، پیش بخاری و… غیر از پشم‌چینی سایر مراحل بافت جاجیم، گلیم و… توسط بانوان عشایر صورت می پذیرد. لرستان به واسطه قدمت و پیشینه کهن در تاریخ ایران زمین از پیشگامان تولید و ساخت قطعات فلزی مفرغ و مس بوده است. آثار مکشوفه فراوان در این استان که زینت بخش بسیاری از موزه های ایران و بین المللی است، بیانگر این مهم می باشد. با وجود این سوابق درخشان و نیز بسیاری جاذبه‌های طبیعی گردشگری موجود در این استان متاسفانه باید اذعان داشت که تاکنون آن چنان که باید و شایسته است. توجه کافی و شایسته و همچنین بستر سازی و سرمایه گذاری در زمینه های مستعد و فراوان این استان از جمله حوزه گردشگری، صنایع دستی و حتی میراث فرهنگی صورت نپذیرفته است و این استان علیرغم این همه موهبت و شایستگی و ظرفیت سرمایه گذاری و رشد و توسعه، جزء استانهای محروم محسوب گردیده و شاهد مهاجرت روز افزون جوانان استان به دیگر شهرها و مراکز استان ها می باشیم. بر مسئولین و متولیان امر در این حوزه و همچنین سرمایه گذاران محترم و کارآفرینان متعهد لازم می باشد که با نگاهی دیگر لیکن دقیق تر، آینده نگرانه تر و دلسوزانه تر به این استان و ظرفیت های فراوان آن (دست کم در حوزه مورد نظر مقاله) انداخته و زمینه رشد و شکوفایی و بالندگی بیش از پیش این استان را فراهم نمایند.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.