05 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > 7 تفاوت خاتم شیراز و اصفهان

7 تفاوت خاتم شیراز و اصفهان

خاتم کاری را ختم هنرهای دستی و صنایع دستی می‌دانند. شاید این نام گذاری خالی از واقعیت و نیز اغراق آمیز نباشد، چه این که با نگاهی به مراحل ساخت خاتم کاری و دقت و ظرافت و و ممارست به کار رفته در آن این نام گذاری را قرین به واقع ساخته است. بنابر نظر کارشناسان و متخصصان فن و ذیربط، خاستگاه خاتم کاری را در ایران، شهر شیراز می دانند، که البته با گسترش دامنه آن به نقاط دیگر از جمله شهر اصفهان شاهد نوعی رقابت پذیری سازنده در این ارتباط می باشیم. البته باید اذعان داشت که دست‌ کم به لحاظ کمی هم اکنون شهر اصفهان در این زمینه گوی سبقت را ربوده است و بیش از سایر نقاط از جمله شیراز شاهد عرضه گسترده انواع محصولات نفیس و زیبای خاتم در این شهر می باشیم، لیکن به لحاظ کیفی و در نگاهی کلی هنوز می‌توان خاتم شیراز را اصیل تر و زیباتر از خاتم اصفهان دانست که البته این رقابت در صورت سلامت و صحت می تواند دستاوردهای مثبتی را در این حوزه به ارمغان آورد و منجر به زیبایی، جذابیت و اعتبار بیشتر این هنر-صنعت در عرصه‌ های داخلی و بین‌المللی گردد.
مراحل خاتم کاری در هر دو شهر دارای اصولی مشترک است و تفاوتی ماهوی و خاصی ندارد، لیکن تفاوت در جزئیاتی است که در کل تأثیرات خاصی روی محصول نهایی عرضه شده به لحاظ کیفی و بصری می گذارد. در این گفتار به ۷ مورد از تفاوت‌ های خاتم شیراز و اصفهان اشاره‌ ای اجمالی می‌رود که عبارتند از :
۱) در خاتم شیراز لایه بسیار نازکی از مس در مقطع مثلث ها و شمه ها قرار می گیرد، که در خاتم اصفهان به کار نرفته است.
۲) در خاتم شیراز از چسب سریشم استفاده می شود که در خاتم اصفهان شاهد آن نمی‌ باشیم.
۳) در خاتم شیراز از یک لایه آستر بهره برده می‌شود، که خاتم اصفهان فاقد آن است.
۴) خاتم شیراز دارای مثلث هایی به اصطلاح یک هوا هستند، مثلث هایی که به لحاظ فنی ساییده شده هستند.
۵) در خاتم شیراز شاهد گره‌ های ۵ تایی و در خاتم اصفهان شاهد گره های ۶ تایی هستیم.
۶) در خاتم شیراز هنگام بستن گل های لایه‌ های خاتم از زری استفاده می‌شود که باعث انسجام بیشتر کار می شود که در کل شاهد ظرافت بیشتری در نقش خاتم می باشیم.
۷) در خاتم شیراز از چسب‌ های قالی نیز استفاده می شود به جهت استحکام بیشتر محصول در شرایط جوی خاص مانند نم و رطوبت.

ست گلدان و قلمدان خاام کاری

هفت گردون خیال و خاتمی اصیل و زیبا

شرکت هفت گردون خیابان با پشتوانه حضور اساتید مبرز و متبحر در حوزه خاتم در مجموعه خود، عرضه کننده محصولات و هدایای بسیار نفیس و اصیل از حوزه خاتم کاری بوده و در کنار آن با بهره گیری از سایر محصولات زیبایی میناکاری، مس و پرداز، فیروزه کوبی، نقره نما، مس و نقاشی (ابداعی هفت گردون) در چیدمان پکیج های انحصاری خود پیشنهادات ویژه و فوق العاده ای را برای متقاضیان محترم و علاقمندان به این آثار مطرح نموده است. پیشنهادهای ما در قالب بسته‌ های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدایای سازمانی، محصولات وی آی پی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… در وبسایت جامع هفت گردون خیال ارائه گردیده اند.
شما می توانید با مراجعه به این وبسایت و مشاهده، انتخاب و تهیه هر یک از پکیج ها و نیز هدایای انفرادی تدارک دیده شده خاطره ای شیرین، ماندگار و تجربه ای متفاوت و جذاب را برای خود رقم بزنید.

ست نفیس گلدان خاتم کاری و قلمدان خاتم

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.