08 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > تأثیر پذیری و تأثیر گذاری متقابل صنایع دستی و فرهنگ و هنر اسلامی

تأثیر پذیری و تأثیر گذاری متقابل صنایع دستی و فرهنگ و هنر اسلامی

فرهنگ ها را می توان به مثابه موجوداتی زنده و فعال قلمداد کرد که به حیات خود ادامه داده و در گذر زمان دچار تغییرات گردیده، افزوده یا کاسته می گردند. به عبارتی تأثیر و تأثر پذیر می باشند. فرهنگ‌هایی می‌توانند به حیات خود تداوم بخشیده و همچون ارگانیسمی زنده نمایند که پویا بوده و در مسیر پویایی و تکامل و تحول رو به جلو در حرکت باشند. وگرنه ایستایی به مرور زمان خمودگی، رخوت و در نهایت از بین رفتن تدریجی یک فرهنگ و یا آیین را رقم می زند. صنایع دستی ایران نیز در دل خود حامل و امانت دار صادق، جذاب و متعهد فرهنگ غنی و پویایی ایران زمین است. تاریخ کهن این دیار روایت های خود را با زبان رنگین و زیبای صنایع دستی ایران برای نسل‌های آینده بازگو و بازنشر می نماید. به عبارتی صنایع دستی ایران چون آیینه ای است که در آن بازتاب هنر، فرهنگ و تمدن ایران عزیزمان به زیبایی بازتاب یافته است.

تأثیر فرهنگ اسلامی بر صنایع دستی ایران

با ورود اسلام به ایران و رشد آرام آرام فرهنگ آن و در نتیجه تأثیر گذاری متقابل آن بر تمامی شئون و حوزه ها در چند حوزه این تاثیرپذیری نمود و جلوه‌ای دوچندان و بارز یافت که در رأس آن می‌توان در حوزه کتابت و خط و نشر شاهد دگرگونی و تأثیر گذاری فراوان فرهنگ اسلامی باشیم. نگارگری ها و مصورسازی های کتاب رفته رفته جای خود را به تذهیب، نقوش و انگاره‌های اسلامی و عرفانی داد. نقاشی خط رواج و رونق بیشتری یافت، جلد سازی صفحه‌آرایی و تذهیب رفته رفته رونق بسیار یافت.
کلا در حوزه کتابت شاهد بیشترین تأثیر پذیری از فرهنگ اسلامی بودیم و پس از آن در حوزه‌های دیگر نیز شاهد این امر بوده‌ایم. جام ها، ساغر ها و پیاله های زیبای مسی و سفالین جای خود را به تنگ ها، گلاب پاش ها و شربت خوری های جدید داد. خطوط و نقوش اسلامی و مذهبی بر روی ظروف امسال بشقاب های دیوارکوب از نمونه دیگر این تأثیرگذاری می باشد. در حوزه صنعت فرش و دست بافته ها نیز شاهد تابلو فرش هایی با مضامین مذهبی، اسلامی و عرفانی می باشیم. از دیگر حوزه های تأثیر پذیرفته حکاکی روی فلز می باشد که شاهد مثال فراوان می توان یافت. من باب مثال تیغه های علامت های مخصوص عزاداری محرم و حیوانات و نقوش به کار رفته در این انگاره ها همگی و همگی از حکاکی روی فلز و بعضاً قلمزنی و… بهره برده‌اند.
در ساخت زیورآلات نیز به وفور شاهد این تأثیرگذاری می باشیم. به طور کلی تغییرات و تأثیرات را به طور آشکارا و یا بعضا رمزآلود و استعاره وار در تمامی حوزه‌ها و زیرمجموعه های صنایع دستی ایران از قبیل میناکاری، فیروزه کوبی، خاتم کاری، قلمزنی، قلمکار، ترمه، گلیم و گبه و فرش، سفالگری شیشه گری، سرامیک، معرق، منبت و مس و پرداز می توان مشاهده نمود.

هفت گردون خیال قاب تابلو هایی با مضامین اسلامی و عرفانی

شرکت هفت گردون خیال علاوه بر عرضه نفیس ترین آثار و محصولات تمامی حوزه های صنایع دستی ایران همانند میناکاری، فیروزه کوبی، مس و پرداز، خاتم کاری، قلمزنی و… در بخش قاب تابلو های دیواری خود عرضه کننده مجموعه متنوع و زیبایی از قاب تابلو های متفاوت و جذاب با مضامین اسلامی و عرفانی است که جذابیت و محبوبیت بسیار بالایی در بین متقاضیان این گونه آثار و این حال و هوا را دارد. اشعار عرفانی شعرا، احادیث ائمه و آیات قرآنی از جمله مضامین بسیاری از این قاب تابلو های زیبا می باشد که جلوه خاصی به فضا و مکان مورد نصب می بخشد.
با مراجعه به وبسایت شرکت هفت گردون خیال می توانید با تعدادی از این قاب تابلو های زیبا و نفیس ارائه شده و همچنین سایر آثار و محصولات هفت گردون خیال از جمله   بسته های اقتصادی،هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای سازمانی و تبلیغاتی، هدایای خاص و ویژه، هدایای مناسبتی و… را رؤیت و تهیه فرمایید.

ست بشقاب خاتم کاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.