08 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > خلاقیت و نوآوری در صنایع دستی تا چه میزان کارایی و فایده دارد

خلاقیت و نوآوری در صنایع دستی تا چه میزان کارایی و فایده دارد

با پیشرفت فناوری های نوین به ویژه در حوزه رسانه های اجتماعی و گسترش کاربرد و تأثیرگذاری و مرجعیت رسانه های مجازی یا در حقیقت شبکه های مجازی طبعا شاهد تغییرات وسیعی در سطح جامعه به ویژه نسل جوان بوده و خواهیم بود. تأثیر پذیری فرهنگی سبک و استایل زندگی همگی دچار تغییر و تحول خواهند گردید و آن ایده ها، خلاقیت ها، ابتکارات و دستاوردهایی که که از جذابیت و مطلوبیت بیشتری به ویژه در نسل جوان برخوردار باشد، طبعاً فراگیرتر و غالب خواهد شد و حوزه و گستره نفوذ خود را به طور فزاینده و چشمگیری افزایش خواهد داد.

صنایع دستی تغییر پذیر است یا خیر

از آنجا که صنایع دستی به مثابه کالایی فرهنگی است در نگاه اول هر چند که دارای جنبه های زیبایی شناسانه و یا کاربردی در سطح زندگی روزمره نیز می‌باشد، اما عموماً وجه فرهنگی و ارزشی محصولات صنایع دستی وجه غالب این آثار می باشد. تأثیرپذیری و یا تأثیرگذاری فرهنگ ها امری یک شبه و یا خلق الساعه نمی‌باشد بلکه به مرور زمان و گذشت دوران شاید بتوان این تغییرات را در پوسته بیرونی آن که رفتار اجتماعی آحاد جامعه می‌باشد مشاهده کرد. صنایع دستی ایران در هر زیر مجموعه و گرایشی دارای اصول و ضوابط و شرایط خاص خود بوده که عمل بدان اصول و ضوابط در طراحی، تولید و ساخت یک محصول آن کالا را استاندارد، اصیل و نفیس می گرداند. به عنوان مثال می‌توان در حوزه خاتم کاری آن را خاتمی اصیل، استاندارد و قابل قبول عنوان کرد. همین گونه است سایر محصولات در سایر حوزه های صنایع دستی. اما به نکته ای که هنرمندان، صنعتگران و اساتید این حوزه باید بدان توجه و دقت کافی مبذول داشته و آن را اعمال نمایند بحث ابتکار، خلاقیت و نوآوری است که شدیدا به ویژه در بعضی از شاخه‌های صنایع دستی ایران، لزوم ورود به آن امری ضروری و حیاتی است، بلکه برای احیا و یا دوام و بقای خود آن هنر – صنعت یا گرایش خاص هنرمندان باید ضمن حفظ و احترام به اصول پایه، اصلی و زیربنایی هر گرایش مجموعه صنایع دستی ایران در حد ممکن و با توجه به نیاز و همچنین سلیقه و پسند نسل‌های جوان و آینده‌ساز جامعه به خلاقیت نوآوری و ابتکار در حوزه کاری خود زده تا بتوانند امیدوار به حضور در بازار تولید، عرضه و اشتغال بوده و تمام تولید محصول و کالای خود را تضمین نمایند. امری که به عنوان مثال در حوزه سرامیک و سفال بیش از سایر حوزه های صنایع دستی صورت پذیرفته است. یا در حوزه زیور آلات مصنوعی نیز به همین گونه شاهد تنوع و ابتکار فراوان و و چشم گیری هستیم. اما در سایر حوزه های صنایع دستی به ویژه در حوزه خاتم کاری و میناکاری هنوز باید بسیار بسیار تلاش و تدبیر به کار بست و چشم اندازهای نوین و متفاوتی را در این بین نظاره گر بود.

هفت گردون خیال در این زمینه خود پیش قدم و پیشگام بوده و این ابتکار و خلاقیت را در حوزه طراحی و تولید جعبه های متفاوت و همچنین بسته بندی های متفاوت رقم زده است. با مراجعه به وبسایت هفت گردون خیال می توانید نظاره گر این ابتکارات و خلاقیت ها و نوآوری ها بوده و از محصولات متنوعی از جمله بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای خاص و ویژه، هدایای مناسبتی و… دیدن فرمایید و بر اساس نیاز سلیقه و بودجه خود از پکیج ها و هدایای در نظر گرفته شده بهره مند شوید.

ست آجیل خوری خاتم کاری و پارچه قلمکار نفیس

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.