07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > ختم هنر در خاتم چهارمحال و بختیاری

ختم هنر در خاتم چهارمحال و بختیاری

به گزارش وبسایت خبرگزاری ایرنا، خاتم کاری یکی از مهم ترین تولیدات زیرمجموعه های هنرهای چوبی در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که با توجه به تولید فراوان آن در روستای شیخ شبان به عنوان قطب خاتم ایران شناخته می‌شود.
اگرچه مالکیت معنوی این هنر-صنعت مربوط به مردم شیراز و اصفهان است، اما این هنر از حدود ۴۰ سال پیش به روش استاد-شاگردی به چهارمحال و بختیاری راه یافت و در اندک زمانی گسترش یافت و تا جایی پیش رفت که اهالی روستای شیخ شبان تاکنون حدود ۴۰۰ استادکار گل بندی خاتم را در خود پرورش داده است و به یکی از قطب‌های مهم تولید گل بندی خاتم در کشور تبدیل شده است.
به گزارش خبربان نقل از ایرنا به علت دقت و حوصله زیاد استادکاران خاتم کاری و نیز ظرافت و ریزه کاری های موجود در این صنعت نام آن را خاتم یعنی ختم هنرها گذاشته اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت : هم اینک ۴۰۰ هنرمند در روستای شیخ شبان با تولید گل خاتم آشنایی کامل دارند. مهرداد جوادی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا تأکید کرد این هنرمندان سالانه بیش از ۳۰۰ هزار گل یا قامه خاتم در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار مصرف می‌نمایند.
وی افزود تولید محصولات خاتم‌ کاری ۳۰۰ درصد ارزش افزوده دارد و یکی از مهم ترین رشته‌ های صنایع‌ دستی از لحاظ اقتصادی است. اکنون بخشی از خاتم کاران و تولیدکنندگان مطرح اصفهان از روستای شیخ شبان هستند.
همچنین مهرداد رئیسی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایرنا تأکید کرد هم اکنون این هنرمندان در ۸۰ کارگاه خانگی و متمرکز تولید خاتم و گل بندی در این روستا به تولید انواع محصولات این هنر-صنعت مشغول می باشند.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.