09 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > ظرفیت مغفول صنایع دستی خراسان شمالی پتانسیلی عظیم با هزار دردسر

ظرفیت مغفول صنایع دستی خراسان شمالی پتانسیلی عظیم با هزار دردسر

خراسان شمالی در عرصه صنایع دستی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که متأسفانه این پتانسیل مورد بهره‌ برداری قرار نمی‌گیرد، که بخشی از آن به دلیل مشکلات فراوان سر راه این حرفه است.
به گزارش گروه استان‌ های خبرگزاری مهر با توجه به تحریم های گسترده، اهمیت اتکا به اقتصاد مقاومتی بیشتر نمایان می شود و عموم کارشناسان افزایش تولید را راه برون رفت از این مشکلات می دانند. صنایع دستی یکی از گرایش هایی است که در افزایش تولید، ارزش افزوده و ارز آوری دارای نقشی مهم است.
استان خراسان شمالی نیز با توجه به شرایط اقلیمی و تنوع قومیتی دارای ظرفیت ویژه ای در این راستاست.
تنوع قومیتی استان با حضور اقوام کرد، ترکمن، تاث و فارس این تنوع را شامل می‌شود و شاخه هایی نظیر گلیم بافی، زیلو بافی، سفره کردی، پلاس، پاپوش های سنتی، چارقد دوزی، ساخت سازهای سنتی، رنگرزی سنتی، دوخت لباس های محلی، نمدمالی و سفالگری بخش‌ هایی از صنایع دستی این استان را شامل می شود.
وفور مواد اولیه چون ابریشم درجه یک موجب عرضه دست بافته های متنوع و چشم نواز به لحاظ طرح و رنگ در استان گردیده است.
از جمله صنایع دستی شاخص این استان می‌ توان از گلیم با سابقه هفت هزار ساله و متأثر از فرهنگ سنتی و جغرافیای طبیعی منطقه نام برد و نکته قابل توجه عدم استفاده از نقشه هنگام بافت و بهره‌ مندی از نقشه های ذهنی هنگام بافت است.
سفره کردی یکی دیگر از بافته های منحصر به فرد بانوان بافنده کرد این استان است، هنری وصف ناپذیر و سرشار از نمادهای مذهبی و احساسی عشایر.
از دیگر محصولات استان، جاجیم های ضخیم، راه راه و رنگین است با مصارفی همچون زیرانداز، پتو و روتختی.
هم چنین است پلاس که نوعی گلیم پشمی است و مصرفی چون زیرانداز را در پی دارد.
از دیگر محصولات شاخص استان فرش های دورو حاصل دسته هنرمندان فرش باف روستای دویدوخ استان است، این فرش ها تمام ابریشم بوده که زیبایی خاصی دارد.
صنایع نام برده هر کدام پتانسیل متحول کردن اقتصاد استان را دارا بوده که متأسفانه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کنند، چون نبود مواد اولیه، عدم توانایی بازاریابی و فروش و مشکلات افزوده ناشی از شیوع ویروس کرونا.
به گزارش مهر در ادامه یکی از دلایل این معضلات را نبود صنایع تبدیلی در استان برشمرد و عامل دیگر را نیز حضور دلالان را در این میان نام برده است. گزارش مهر یکی دیگر از معضلات دامنگیر هنرمندان صنایع دستی استان را بازاریابی نامیده و فروش دست بافته های زیبای هنرمندان را از دیگر مسائل مبتلا به بافندگان هنرمندان صنایع دستی استان نامیده است.
از دیگر موارد به جذب سرمایه گذار و زمینه صادرات دست بافته ها به کشورهای متقاضی و خریداران خارجی نامیده است.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.