13 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > فیروزآباد شهر ملی دست بافته های عشایری شد شیراز میزبان صنایع دستی

فیروزآباد شهر ملی دست بافته های عشایری شد شیراز میزبان صنایع دستی

شهر ملی دست بافته های عشایری و دبیرخانه ثبت جهانی شهر صنایع دستی به فیروزآباد و شیراز با حضور استاندار فارس در آیینی ویژه اهدا گردید. مراسم اعلام رسمی و اعطای گواهینامه شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی که با حضور جمعی از استانداران و تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.
شهر فیروزآباد به عنوان شهر جهانی دست بافته های عشایری و شهر شیراز به عنوان دبیرخانه ثبت جهانی شهر صنایع دستی موفق به اخذ عناوین فوق گردیدند.
در این آیین، استاندار فارس به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی، میراثی کهن و ماندگار در ایران بزرگ بوده که پیوسته به مثابه سفرای راستین این مرز و بوم در سراسر گیتی غنای میراث کهن فرهنگی و طبیعی ایران را در طی تاریخ بر همگان آشکار ساخته اند. عبدالله رحیمی گفت : استان فارس یکی از پایگاه های اصلی فرهنگ و هنر و یکی از مناطق دارای سرمایه های انسانی هنرمند و صنعتگر از انواع اقشار، اهمیت خود را پیوسته حفظ کرده و طی سالیان اخیر به آن افزوده است.
ایشان با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان تصریح کرد که این آمار با رشد ملایم پیوسته در حال افزایش است و تنوع رشته های صنایع دستی در این استان زیاد است که هم اکنون ۱۱۷ رشته فعال موجود است که تعداد ۸۰ رشته شاخص آن در شیراز فعال است.
رحیمی دست بافته های داری استان را شامل قالی، گلیم و گبه برشمرد. همچنین پوشاک سنتی در این استان را دارای رونق فراوان خواند.
صنایع چوبی آباده به عنوان شهر جهانی منبت در سال ۹۷ و شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در سال ۹۸ به ویژه خاتم، کاشی سنتی، سفال، سرامیک، طراحی، نقاشی سنتی، رودوزی های سنتی، صنایع چرم، صنایع فلزی و شیشه را به عنوان گوشه ای از شاخه های فعال صنایع دستی استان بر شمرد. ایشان دریافت نشان جغرافیایی منبت آباده و نشان جغرافیایی منبت شیراز در سطح ملی و بین‌ المللی در جهت حفظ منافع صنعتگران و فعالان این حوزه ها و هنرها از جمله فعالیت‌های مهمی بوده است که تاکنون انجام پذیرفته را خاطرنشان ساخت.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.