08 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > میناکاری هنری برخواسته از ذوق ایرانی، مینای صبی صنعتی که فقط در اهواز به حیات خود ادامه داد

میناکاری هنری برخواسته از ذوق ایرانی، مینای صبی صنعتی که فقط در اهواز به حیات خود ادامه داد

آقای شکرالله قاسمی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت : ثبت مناطق تولید کننده صنایع دستی یکی از عوامل تاثیرگذار در شناساندن و رونق بخشیدن به انواع گرایش های صنایع دستی و ارائه مناسب این محصولات در بازارهای خارجی و داخلی است.
در ادامه افزودند یکی از اساسی ترین موضوعات اقتصادی در جهان امروزی برندسازی است. ثبت شهرها و روستاها تحت عناوین صنایع دستی موجب می گردد تا گردشگران برای خرید محصول مورد نظر خود یک شهر را انتخاب کرده و از سردرگمی نجات یابند
ایشان گفتند ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع دستی توسعه پایدار را به ارمغان می آورد و مزایای اجتماعی اقتصادی آن فروش محصولات در سطح ملی و جهانی، رونق کسب و کار هنرمندان و صنعتگران، تبدیل شدن به برند ملی و بین المللی و معرفی زوایای فرهنگی آن جامعه در سطح جهان را در پی دارد. قاسمی در خصوص مینای صبی بیان کرد این صنعت نوعی محصول از جنس طلا و نقره می باشد که به صورت دستی با اندازه و کاربردهای گوناگون تولید می گردد و بخشی از آن دارای پوشش شیشه‌ ای ویژه به نام مینا است.
واژه صبی برگرفته از صائبین مندایی (اقلیت تولیدکننده این محصول) هستند و محصولات ایشان با نام مینای صبی دارای شهرت جهانی است.
قاسمی محصولات مینای صبی را در دو گروه زیورآلات و وسایل کاربردی دسته بندی نمود و اظهار داشت مواد اولیه مینای صبی نقره با عیار بالا و طلا با عیار ۲۲، مینا ی رنگی و مینای سیاه است.
ایشان افزود بر پایه گفته های میناکاران صبی، سابقه این هنر به بیش از ۱۵۰ سال پیش می‌رسد، اما کار بر روی طلا ۴۰ سال قدمت دارد، اما هم اکنون تنها در اهواز به حیات خود ادامه می‌ دهد
قاسمی اظهار داشت صنعتگران مینای صبی هم اکنون شامل ۱۰۵ نفر، کارگاه های بزرگ مینای صبی ۹ باب و کارگاه‌ های کوچک ۴۵ باب هستند.
میناکاری، صنعتی که حاکی از روح لطیف ایرانیان است، حمایت از صنایع دستی مانند میناکاری هم روحیه، ذوق و هنر لطیف و صلح طلب ایرانیان را به جهانیان عرضه می دارد و هم موجب اشتغال زایی برای مردم می‌شود که این امر، همت تمامی دستگاه‌ های مربوطه را برای گسترش این صنعت می طلبد.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.