10 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > نیاز صنایع دستی به ارائه راهکارهایی برای خروج از بحران فعلی

نیاز صنایع دستی به ارائه راهکارهایی برای خروج از بحران فعلی

به گزارش ایسنا، حجت الله مرادخانی پژوهشگر صنایع دستی و مدرس دانشگاه درباره جایگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران در جهان اظهار کرد : در دنیای امروز توسعه صنایع خلاق و فرهنگی از رهگذر مطالعات علمی و برنامه ریزی های مبتنی بر واقعیت صورت گرفته و به همین روی روند تجارت جهانی این حوزه ها در دو دهه اخیر با نرخ رشدی مثبت همراه بوده است.
در ادامه ایشان افزود در آخرین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) که در سال ۲۰۱۸ انتشار یافت ارزش تجارت جهانی محصولات خلاق از حدود ۲۰۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ میلادی به رقم ۵۰۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسیده است، یعنی با نرخ رشد متوسط ۷ درصد در این بازه زمانی روبرو هستیم.
با وجود این تجربیات موفق بین المللی اما در میهن ما با زمینه‌ های صنایع‌ دستی و پیشینه درخشان و قابل ملاحظه، اقدامات مبتنی بر واقعیات موجود چندانی صورت نمی پذیرد و در نتیجه در برنامه‌ ریزی‌ های انجام شده هم به اهداف موثر و کیفی منجر نمی‌شود.
مرادخانی ضمن اشاره به ارقام صادرات چمدانی صنایع دستی اظهار نمود این آمارها پیوسته بدون هیچ سند و دلیلی برای روش محاسبه آن تکرار می شوند و علاوه بر آن ناهماهنگی هایی نیز میان گفته‌ های مدیران دیده می‌شود.
مرادخانی افزود اخیراً هم با اعلام ۸۳ پروژه اولویت‌ دار اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۹ صنایع دستی و گردشگری جایی در این فهرست نداشته و اصلاً وزارتخانه مربوطه در بین ۱۹ دستگاه اجرایی عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حضور ندارد.
این مدرس دانشگاه در پایان درباره آینده صنایع دستی و راهکارهایی که می‌توان برای بهبود شرایط این حوزه در آینده در نظر گرفت، اظهار داشت به جای انکار واقعیت‌ های صنایع دستی و گردشگری باید به ارائه راهکار برای خروج از بحران فعلی پرداخت و افزود در کوتاه مدت باید از تجربیات موفق به دیگر کشورها در زمینه صنایع خلاق و بومی کردن تجارت آنان بهره برد و با مشارکت دانشگاه و متخصصین امر، گام هایی در مسیر گره‌ گشایی از مشکلات پیش رو برداشت.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.