10 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > چرا خاتم شیراز بهترین است – بخش دوم

چرا خاتم شیراز بهترین است – بخش دوم

خاتم هنر آراستن سطح اشیا چوبی به صورت شبیه موزاییک با طرح و نقش هندسی است.
زمان آغاز این هنر به طور دقیق مشخص نیست. قدمت خاتم شیراز لیکن به حدود هزار سال پیش برمی‌ گردد و نمونه آن منبر مسجد جامع عقیق شیراز است که از خاتم می باشد.
هنر خاتم در دوره صفویه رواج و رونق داشته است اما در دوره قاجار از اهمیت و اعتبار آن کاسته شده است.
فارس در ادامه و به نقل از میراث آریا از احیای خاتم در اوایل دوره پهلوی اول و خاتم کاری کاخ مرمر توسط هنرمندان چیره‌ دست خاتم کار شیرازی خبر می‌ دهد.
کیفیت و اصالت خاتم شیراز زبانزد است، دارای عمری بیشتر نسبت به مشابه آن در شهرهای دیگر و همچنین تفاوت در مراحل انجام کار از دیگر ویژگی‌ های خاتم اصیل شیراز است.
آسترکشی به واسطه ورقه ای نازک از چوب نرم و انعطاف‌ پذیر پشت برگه های خاتم، استفاده از چسب سریشم، صاف بودن سطح خاتم و لایه پلی استر، عدم تغییر در رنگ و شکل، عدم تشخیص ترمیم کاری ها، بتونه کاری ها، قرینه بودن تمامی گل ها و اشکال در سطح کار، اضلاع دقیق هندسی اساس طرح و استفاده از لایه مس ورقه ای در بین گل های خاتم سایر ویژگی‌ های مهم خاتم شیراز است.
در ادامه به شیوه ساخت قطعه ای خاتم اشاره رفته که آمده است ابتدا چوب، استخوان یا فلز را به‌صورت منشورهای مثلث القاعده برش می زنند و جوری چیدمان آنها در کنار هم صورت می پذیرد که در برش عرضی اشکال هندسی منظم به وجود می آید، سپس این برش‌ ها با نظم و ترتیب خاصی در کنار هم به وسیله چسب سریشم روی ورقه نازکی از چوب چسبانده می‌شود و در نهایت ورقه را به سطح اشیای مورد نظر نظیر جعبه، قاب، میز و… می نشانند و در نهایت استادکار، پولیش سطوح خاتم کاری شده با جلا دهنده هایی همچون کیلر، سیلر و پلی استر را انجام می دهد تا هم با ایجاد آن لایه شیشه ای زیبایی و جلای اثر افزون گردیده و همه محصول خاتم در برابر سایش های طبیعی و غیره حفظ شود. در خاتم های نفیس از طلا و نقره جهت قسمت های فلزی استفاده می شود و به جای استخوان از عاج بهره برده می‌شود.
مشهورترین خاتم ها، پره وارو و سیم دار می‌ باشند. در قطعات خاتم شده عنصر رنگ نقشی بسزا بر عهده دارد.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.