07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > خاتم کاری شیراز یا اصفهان

خاتم کاری شیراز یا اصفهان

هنر اصیل خاتم کاری را می توان سرآمد صنایع دستی ایران دانست و البته امری خالی از واقعیت نیز نمی باشد. چه اینکه این هنر چه به لحاظ ساخت، چه به لحاظ گستردگی و تنوع کمی و کیفی محصولات عرضه شده در صدر آثار هنری و صنایع دستی قرار می‌گیرد. دقت فوق‌العاده ضروری در ساخت آن، ممارست و همچنین طراحی خاص نقوش خاتم (مثلث های ساخته شده از مفتول های چوب و فلز استخوان) و چیدمان هندسی منظم آن، همگی دلالت بر تلاش و نظم و روح زیبای جاری در ذره ذره آن دارد.
زادگاه خاتم را در ایران در سده های پیشین، شهر شیراز پایتخت فرهنگ و هنر و ادبیات ایران می‌دانند و طبعاً این شهر، استادکاران خاتم متبحر، مبرز و هنرمندی را به این عرصه تقدیم داشته است.
به سبب عوامل برشمرده و عواملی دیگر، خاتم کاری به عنوان هنر گرانقدر و نیز پر بها در ابتدا طبعاً در میان طبقات و اقشار مرفه و به ویژه دربار پادشاهان و سلاطین رواج یافت، لیکن به مرور زمان و متعاقب ترویج هنر و ارزش‌ های والای آن به میان عموم طبقات جامعه، هنر خاتم کاری نیز در کوچی تأثیرگذار و سرنوشت‌ ساز به میان خانه‌ های تمامی طبقات و اقشار گوناگون جامعه راه یافت و توانست به عنوان هنر-صنعتی والا، اصیل و زیبا به محبوبیتی سزاوار و عام دست یافته و حتی شهرت و محبوبیتی فراتر از مرزهای جغرافیایی میهن عزیزمان را نیز تجربه نماید.
متعاقب این امر هنر خاتم کاری دست مایه کار هنرمندان اصفهان نیز واقع گردید و به مرور گوی سبقت را در تولید و عرضه محصولات و هدایای خاتم کاری از دستان هنرمندان شیرازی ربوده و شگفتی‌ ساز شوند. لیکن علیرغم تمامی دستاورد های مثبت و فوق العاده هنرمندان اصفهانی، به باور اکثریت کارشناسان و خبرگان این حوزه، خاتم شیراز کماکان به لحاظ ساخت، ظرافت در طرح و نقش و ترکیب زیبای گل ها و گره‌ های خاتم حرف اول را می‌زند، هرچند به لحاظ کمی و حجم آثار و محصولات تولیدی، خاتم اصفهان پیشتازی می نماید. لیکن در کلیت آن، هم خاتم شیراز و هم خاتم اصفهان نماینده شایسته ای برای رونق در طراحی، ساخت و عرضه این میراث ماندگار ملی هستند.

ست گلدان و قندان خاتم کاری

هدایای خاتم هفت گردون خیال

هفت گردون خیال نیز خرسند است که توانسته است با حضور متفاوت و همه جانبه خود در عرصه صنایع دستی ایران، به ویژه در حوزه تولید محصولات و هدایای جذاب خاتم‌ کاری، ادای دینی در خور شأن این میراث ملی نموده باشد.
هفت گردون با طراحی و خلق پکیج های جذابی از مجموعه هدایای صنایع دستی و محصولات مکمل نظیر : بسته های اقتصادی، محصولات آنتیک، هدایای مدیریتی، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای اداری، هدایای سازمانی، هدیه خاصط هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… گامی متین و استوار در این عرصه رو به چشم‌اندازی روشن تر و پر رونق تر برداشته است.
شما نیز می توانید با ورود به وبسایت جامع هفت گردون خیال پشتیبان و مشوق ما در این عرصه مهم ملی باشید.

ست شکلات خوری خاتم کاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.