07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با رومانی

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با رومانی

جمهوری رومانی کشوری کوچک واقع در جنوب شرق اروپا دارای فرهنگی پربار، آداب و سنن ویژه و صنایع دستی زیبا می باشد. رمانی با مساحتی بالغ بر ۲۳۸/۳۹۱ کیلومتر مربع و جمعیتی معادل‌ ۱۹/۲۵۰/۰۰۰ نفر به پایتختی بخارست عضو اتحادیۀ اروپا و ناتو بوده که از مقاصد توریستی گردشگران با جاذبه‌ های مختلف به ویژه مهمان‌ نوازی و خونگرمی زبانزد است و نیز به صنایع دستی زیبا و نسبتاً متنوع را در کارنامه خود دارد، که در ذیل اشاره ای اجمالی به آن می‌رود و قیاس اجمالی با صنایع دستی ایران و اصفهان در سرفصل های مشترک صورت می پذیرد.

کشور رومانی

مهم ترین صنایع دستی رومانی

سرفصل های مهم صنایع دستی رومانی را می‌توان ذیل عناوین زیر دسته بندی نمود :
محصولات چرمی، محصولات چوبی و منبت، سرامیک، شگونه، مارتیسور، ماگ های شیشه‌ ای، زیورآلات و جواهرات دستی، شیرینی و شکلات های دست ساز.
۱) شگونه : آدمک های چوبی دست ساز با لباس‌ های سنتی هر منطقه می باشد، که بنابر اعتقاد سنتی این آدمک های چوبی فولکلور، خوش اقبالی و شگون می‌آورند.

۲) مارتیسور : نوعی نماد دست ساز نقره است و اخیراً از چوب، پشم، سرامیک و پلاستیک نیز تهیه می‌شود که نمادی از از آمدن بهار و خرمی و برکت که هنگام آمدن بهار در خانه های خود می آویزند.

۳) محصولات چرمی رومانی شامل کیف و کفش و کمربند می باشد، که همراه با نقوش سنتی زیبای فرهنگی رومانی آراسته گردیده و عرضه می گردند.

۴) زیورآلات و جواهرات دست ساز رومانیایی نیز بسیار زیبا بوده که از فلز نقره استفاده های بسیاری در ساخت آن می‌شود و نقش و طرح آن دارای مفاهیم و مؤلفه های فرهنگی رومانی بوده و از این لحاظ به زیورآلات دست ساز سنتی ایرانی که آن نیز بر گرفته از موتیف های سنتی ایرانی است، پهلو می‌زند. شاخه میناکاری روی طلا از مجموعه میناکاری در صنایع دستی ایران را می‌توان در قیاس با زیورآلات رومانی به بوته نقد گذارد.
هنر میناکاری در ایران که هنری ریشه دار، عمیق و اصیل است بر زیرساخت های متنوعی چون میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، میناکاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی برنج و میناکاری روی چوب عرضه می گردند که طیف گسترده و وسیعی از محصولات مختلف را پوشش می‌دهند.شاخه میناکاری روی فلزات گران‌ بها نظیر طلا و نقره بیشتر در حوزه زیورآلات و جواهرات دست ساز نقش پذیرفته است که شاهد تنوع حیرت آوری از خلاقیت‌ ها و ابداعات در آن می‌باشیم.

۵) سرامیک رومانی نیز شاخه مهمی از صنایع دستی رومانی است که بیشتر بشقاب های دیوارکوب و کاسه و فنجان از محصولات آن می باشد.
رنگ بندی این سرامیک ها بیشتر مایل به نارنجی، سبز کم رنگ، آبی ملایم، خردلی و بعضاً آبی تیره می باشد و بر خلاف سفال و سرامیک ایرانی که بسیار شاهد رنگ بندی های متنوع، الوان و پر انرژی هستیم در محصولات سرامیک رومانی رنگ ها بسیار ملایم بوده و نقشی سنتی در وسط و در حاشیه ها بیشتر شاهد کادر بندی تک رنگ می باشیم.
شهر هورزو مرکز سرامیک رومانی است که سفالگری آن به عنوان میراث ناملموس در یونسکو به ثبت رسیده است.

۶) منبت کاری رومانی نیز دارای ظرافت ها و زیبایی های چشم گیر و خیره کننده ای است، که البته به لحاظ تنوع محصولات نسبت به منبت ایران دارای تنوع کمتری می باشد.

۷) دست بافته های سنتی رومانی در قالب بلوزهای زیبا به نام (ایه) یکی دیگر از شاخه‌ های صنایع دستی رومانی می باشد، که با نقوش سنتی بسیار زیبا سوزن دوزی شده است که تقریباً مشابه سوزن دوزی بانوان هنرمند بلوچستان ایران می باشد.

سوغات رومانی
نماد دست ساز نقره
زیورآلات رومانی
سرامیک رومانی
منبت کاری رومانی
لباس های دست دوز رومانی

بازرگانی هفت گردون خیال و صنایع دستی اصیل

شرکت بازرگانی هفت گردون خیال عرضه کننده مجموعه ای شکیل و جذاب از هدایای صنایع دستی زیبا و نفیس بوده که با حضور چندین ساله و موفق در این عرصه توانسته است با افزودن چاشنی خلاقیت و ابتکار به روند تولید و عرضه متفاوت این محصولات، راهی نوین را تجربه نماید و این تجربه را با شما علاقمندان گرامی به این میراث گران‌ بهای ملی در وبسایت جامعه خود به اشتراک بگذارد. مجموعه‌ هدایای متنوع هفت گردون تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، هدیه اداری، هدیه لوکس، هدیه خاص، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… عرضه گردیده است.
هر کدام از پکیج های فوق شامل محصولات نفیس و زیبایی از حوزه‌های مهم صنایع دستی همچون میناکاری، خاتم‌ کاری، فیروزه کوبی، مس و پرداز، مس و نقاشی(ابداعی هفت گردون)، قلمزنی، قلمکار، ترمه، نقره نما و… بوده که در کنار محصولاتی مکمل از قبیل محصولات الکترونیکی، محصولات چرم، دیوان اشعار شعرای نامدار، کتب مذهبی شامل قرآن و مفاتیح، انواع لوازم التحریر لوکس مدیریتی و سررسید های متنوع و… هدیه ای ارزشمند، کاربردی به صرفه و جذاب را به ارمغان آورده است.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.