07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > مشخصات میناکاری خوب

مشخصات میناکاری خوب

پیش از ورود به این مبحث، ابتدا توضیحی کلی پیرامون هنر اصیل میناکاری ارائه می گردد و سپس به ویژگی‌ های یک قطعه مینای مرغوب و اصیل پرداخته می‌شود.
هنر میناکاری در کلیت خود هنر آراستن اشیا و ادوات با زیرساخت های متفاوت و نقوش اصیل ایرانی است که پس از لعاب دهی و کوره دهی در سطح میناکاری شده، شاهد محصولی زیبا، جذاب و اصیل می‌ باشیم.
هنر مینا‌کاری به شیوه‌ هایی متفاوت همچون مینای نقاشی، مینای خانه بندی و میناکاری بر زمینه حکاکی انجام می پذیرد. همچنین است زیرساخت های متفاوت آن با عناوینی همچون : میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، میناکاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی برنج و میناکاری روی چوب.
به واسطه طیف وسیع محصولات میناکاری روی مس و به عنوان یکی از شاخص‌ ترین زیرساخت محصولات میناکاری که به طلایه داری استادکاران میناکار و هنرمند اصفهان عرضه می شوند، در این گفتار به شاخصه‌ های یک قطعه مرغوب و اصیل میناکاری روی مس پرداخت خواهد شد
زیرساخت محصولات میناکاری روی مس از فلز چکش پذیر مینا تشکیل می‌شود که پس از طراحی، برش و آماده سازی آنها توسط استاد مس کار به دست هنرمندان میناکار سپرده می‌شود.
اولین شاخصه مورد نظر در این مرحله، وزن مس به کار رفته در محصول مورد نظر است که باید در تناسب با آن قطعه باشد. به عنوان مثال برای یک گلدان میناکاری روی مس ۱۶ سانت باید نه خیلی سبک و شکننده و ضربه پذیر و نه خیلی سنگین و ثقیل باشد. وزن مس، طرح و سایز محصول باید متناسب با هم باشد.
نکته‌ی دوم سطح زیرساخت باید یک دست و یک تکه بوده، فاقد بریدگی، پریدگی، تیزی، بیرون زدگی و ترک خوردگی باشد. همچنین سطح اتکاء ظرف باید صاف و یکدست باشد. به عنوان مثال بشقاب، گلدان و یا هر قطعه ای صاف بر سطح زمین قرار بگیرد. رنگ آمیزی در سطوح میناکاری باید از رنگ های مرغوب استفاده شود تا شاهد نقش شفاف، درخشان و براق باشیم نه رنگی کدر، مات و نامرغوب. ضخامت رنگ به کار رفته در کلیه سطوح کار یکنواخت باشد، غلظت رنگ به کار رفته در همه نقاط یکسان باشد. در مرز خطوط و نقوش شاهد تداخل رنگ و اصطلاحاً رنگ دویدگی نباشیم و مرزهای رنگ ها کاملاً قابل تفکیک و مرزبندی باشد.
لعاب به کار رفته بر سطح کار باید فاقد هرگونه ترک، پوسته، پوستگی، حباب و زبری بوده و همچنین غلظت لعاب در تمام سطوح همچون رنگ یکنواخت باشد، به گونه‌ای که وقتی روی کار دست کشیده شود شاهد سطحی یکنواخت و همگن باشیم.
در یک قطعه مینای مرغوب و اصیل ما باید شاهد بکارگیری و استفاده از نقوش اصیل ایرانی باشیم، البته این امر مغایرتی با ابداع و نوآوری در این زمینه نداشته و حتی هرگونه خلاقیت و ایده جدیدی باید در کلیت آن به پایه های بنیادین میناکاری که همان نقوش اصیل ایرانی است، وفادار باشد. قلم گیری های نهایی باید از دقت و ظرافت ویژه برخوردار باشد. ترجیحاً نام هنرمند، سال تولید، نوع نقش و شیوه آن و کیفیت مواد و مصالح آن در زیر کار یا در شناسنامه کار ثبت شده باشد.
همچنین است قابل شستشو بودن با مواد شوینده و مقاوم در برابر آتش و مواد شیمیایی.

ست گلدان میناکاری زیبا

هفت گردون خیال پیشنهادات ویژه میناکاری

بازرگانی هفت گردون خیال با در نظر گرفتن موارد برشمرده و همچنین بهره‌مندی از حضور اساتید مبرزی در مجموعه خود در حوزه‌ های مختلف صنایع دستی از جمله میناکاری، در اقدامی متفاوت و خلاقانه اقدام به طراحی، ساخت و عرضه پکیج هایی جذاب از هدایای اصیل و نفیس صنایع دستی ایران نموده است. پکیج هایی فوق العاده که در برگیرنده مجموعه ای بی نظیر و خاص از ترکیب های گوناگون محصولات مختلف صنایع دستی می باشند. عناوینی چون : بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای سازمانی، هدیه اداری، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… وبسایت جامع هفت گردون با نمایش تمامی پیشنهادات جذاب پکیج های انحصاری، دریچه ای نوین را رو به دنیایی زیبا، جذاب و رنگین از هدایای اصیل و نفیس صنایع دستی ایران گشوده است.

ست بشقاب و آجیل خوری میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.