10 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > شیراز خاستگاه خاتم

شیراز خاستگاه خاتم

هنر خاتم کاری از جمله هنرهای زیبا و اصیل است که دستان هنرمند ایرانی از گذشته ها با آن آشنا بوده و پس از طی فراز و نشیب های اجتماعی و تاریخی در دوران‌ها و ادوار گوناگون بر استحکام، اصالت و قوام آن افزوده گشته است.
بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، پیشینه هنر خاتم کاری در ایران زمین کماکان در پس پرده هایی از ابهام قرار دارد و کسی به درستی نمی‌ داند مبدع و مبتکر این هنر چه کسی بوده است، ولی بررسی اسناد و مدارک موجود نشان می‌دهد که شهر شیراز با بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت، مهد خاتم است. همچنین خاتم های ساخته شده در شیراز کماکان از عمر و کیفیت بالاتری نسبت به مشابه آن در شهرهای دیگر قرار دارد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس خانم زهرا الحمدی می گوید منبر خاتم کاری در مسجد جامع عقیق شیراز با قدمتی بیش از هزار سال از سابقه خاتم پیچی در شیراز و خاستگاه اولیه آن حکایت دارد.
ایشان معتقد است که هنر خاتم کاری نیز همانند سایر رشته های صنایع دستی در دوره صفویه رونق و رواج افزونی داشته و از درجه اعتبار و اهمیت آن در دوره قاجاریه به علت عدم توجه کافی کاسته شده است.
همچنین آقای محمد هادی ستایش، استاد خاتم سازی شیرازی که صنایع دستی حرفه آبا و اجدادی ایشان بوده است، می‌ گوید اصل هنر خاتم کاری مانند میناکاری و قلم‌زنی متعلق به شیراز است.
وی ضمن بیان توصیفی مراحل ساخت خاتم می گوید : در خاتم شیراز لایه‌ ای از مس وجود دارد که در خاتم اصفهان نیست و وجود این لایه در ظاهر مشخص نبوده، زیرا بسیار نازک و مویی شکل است و آن مقطع مثلث ها و شمه ها را احاطه می نماید. ایشان همچنین وجود لایه آستر را در خاتم شیراز یک سنت می‌داند که خاتم سایر شهرها از آن بی‌ بهره است. همچنین استفاده از سریشم یا چسب حیوانی که آن را نیز مختص خاتم شیراز می‌داند.
استاد مسلم خاتم سازی شیراز، آقای کاظم کلاهی نیز که از اساتید معظم خاتم‌ کاری شیراز می باشد و آثار هنری بی‌ نظیری از جمله دروازه قرآن، حافظیه و انواع محصولات ارزنده خاتم کاری از خود بر جای گذارده است، نیز خاتم شیراز را دارای کیفیت و اصالتی زبانزد خاص و عام و برتر از خاتم سایر شهرها می داند.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.