08 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با سوئد

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با سوئد

پادشاهی سوئد سومین کشور بزرگ اروپا از حوزه اسکاندیناوی با طبیعت بسیار زیبا، صنایع دستی خاص و فرهنگی ویژه و متفاوت با صنایع دستی ایران و اصفهان می باشد.
مساحت این کشور ۴۴۹/۹۶۴۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن بالغ بر ۹/۶ میلیون نفر می باشد.
این کشور جزء اتحادیه اروپا و در حوزه شبه جزیره اسکاندیناوی بوده و دارای فرهنگ و تمدن و آداب و سنن ویژه آن منطقه جغرافیایی می باشد.
این کشور به لحاظ صنعتی پیشرفته و به لحاظ صنایع دستی خاص و مطرح دارای تنوع و گستردگی قابل مطرح چندانی نمی باشد، که در این گفتار به آن اشاره می رود.

سوئد

اهم صنایع دستی سوئد

صنایع دستی استیل (زیورآلات)، بافتنی های دست بافت، صنایع دستی چوبی، محصولات چرمی، شیشه سازی دستی و مجسمه های حصیری.
با توجه به جغرافیای خاص این کشور و وجود جنگل ها و طبیعت زیبا صنایع دستی این کشور نیز بیشتر ملهم از طبیعت این کشور می‌باشد.
۱) از معروف ترین صنایع دستی این کشور بافتنی های دستبافت به ویژه دستکش لاویکا می باشد که در رنگ های سفید و طوسی عرضه می گردند به همراه منگوله های رنگی.
۲) محصولات چوبی این کشور نیز دارای ویژگی های خاصی می باشد که مشهورترین آن اسب چوبی دالا می باشد که امروزه به عنوان سمبل این کشور شناخته می‌شود و در هر خانه یکی از آنها یافت می‌شود و ورودی آن ها مزین به نقاشی‌ های الوانی است که بیشتر ملهم از طبیعت و گل و گیاه می باشد، همچنین است کفش های چوبی با نقش و نگار گل و طبیعت بر روی آن، نقاشی های ترسیم شده بر روی محصولات چوبی سوئد در قیاس با نقاشی میناکاری روی چوب صنایع دستی ایران بسیار ساده تر و محدود تر می باشد.
به عنوان مثال آثار میناکاری روی چوب از حوزه میناکاری در صنایع دستی ایران بسیار پرکار بوده و تمامی سطح اثر را دربرمی‌گیرد.
همانگونه که پیشتر نیز به عنوان گردیده است میناکاری روی چوب یکی از زیرمجموعه‌ های زیبای چندگانه هنر مینا‌کاری است که در زیرساخت‌ هایی همچون میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، میناکاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی برنج و میناکاری روی چوب عرضه می گردند و طیف وسیعی از محصولات متنوع را پوشش می‌دهد.
۳) صنایع دستی استیل از دیگر شاخه‌ های صنایع دستی سوئد است که به ویژه در زمینه زیورآلات و از جمله دستبند های زیبا عرضه می گردد و تفاوت ساختاری با هنر-صنعت زیور آلات صنایع دستی ایران از جمله میناکاری روی طلا و میناکاری روی نقره دارند.
۴) مجسمه های حصیری یکی دیگر از صنایع دستی سوئد می باشد که بیشتر نمادی از حیوانات را در بر می گیرد. به نام ژولبوک که گوزنی حصیر بافت است و در ایام کریسمس در هر خانه ای به عنوان نمادی کریسمسی آویزان می گردد.
۵) صنایع دستی شیشه و کریستال نیز رواج قابل قبولی در این کشور داشته و صنعت شیشه بیشتر معطوف به ساخت شیشه های الوان، ساده و تک رنگ است که برای نگهداری انواع مربا و مارمالاد های دست ساز و آبنبات های سنتی شیرین بیان و نمکی معروف این کشور کاربرد دارد و کریستال های این کشور نیز بیشتر به نقش حیوانات و تصاویر مختلف انسان روی آن اختصاص یافته است.

دستکش لاویکا سوئد
کفش های چوبی سوئد
ژولبوک

شرکت هفت گردون خیال و هدایای صنایع دستی اصیل

هفت گردون خیال در پی تأسیس و آغاز فعالیت خود در این حوزه مهم و ارزشمند، همواره سعی خود را معطوف به ارائه شایسته تر و اصیل تر از این محصولات ارزشمند داشته است و در این راستا ضمن بهره مندی از اساتید هنرمند و برجسته به عنوان طرف همکار با این مجموعه همواره نگاهی به عرضه محصولات و هدایای خلاقانه و متفاوت داشته است و در این راستا با ارائه پکیج هایی جذاب، کاربردی و خاص تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، هدیه اداری، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… پنجره ای نوین به چشم اندازی زیبا از گلستان رنگین صنایع دستی ایران گشوده است و با ارائه تمامی پکیج های پیشنهادی خود در وبسایت جامع هفت گردون خیال امکان گسترده‌ای را برای متقاضیان و خریداران محترم این آثار فراهم نموده است تا با چشم باز و با هر سلیقه، گرایش و موقعیت اجتماعی و اقتصادی گلی از این گلستان رنگ رنگ را به خانه ببرند.

ست کشکول فیروزه کوبی

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.