07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > میناکاری روی برنج

میناکاری روی برنج

جذابیت هنر مینا‌کاری از شاخه های مهم صنایع دستی ایران صرفاً به نقوش زیبای به کار رفته بر سطح محصولات میناکاری نمی باشد، که البته این امر یکی از دلایل اصلی شهرت و مطلوبیت محصولات میناکاری است، بلکه نکته قابل ذکر این است که میناکاری بر زیرساخت های مختلفی عرضه می گردد، که این امر موجب می گردد تا ما در بسیاری از زمینه‌ ها و عرصه ها شاهد حضور این هنر-صنعت دیرپا و اصیل میهنی باشیم. زیرساخت‌ هایی چون : میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، مینا کاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی برنج و میناکاری روی چوب.
هر کدام از زیرساخت‌های فوق دایره وسیعی از محصولات مختلف را پوشش می دهند به عنوان مثال در حوزه محصولات میناکاری روی مس که از شاخصه‌ های اصلی شهر هنرپرور اصفهان است ما شاهد حضور گسترده‌ای از این هنر در محصولاتی همچون انواع بشقاب، کاسه، گلدان، آینه و شمعدان، سرویس چای خوری، سرویس شربت خوری، آویزهای تزئینی، انواع تابلو های ترکیبی با هنر خاتم کاری، آجیل خوری، شیرینی خوری، میوه خوری، سنگاب و… می باشیم یا در حوزه محصولات میناکاری روی سفال نیز که یکی دیگر از شاخه‌ های مهم میناکاری است و شهر لالجین همدان پرچمدار جهانی آن می باشد، به ویژه پس از ورود جوانان خلاق و هنرمند به این عرصه می توانیم دنیایی از نقش و رنگ و طرح را نظاره گر باشیم.
یکی از زیر شاخه های هنر مینا‌کاری که البته امروزه تقریباً در کشور ما رونق و رواج چندانی ندارد و بیشتر در آثار میناکاری فاخر سده‌های پیشین می‌توانیم شاهد آن باشیم، هنر میناکاری روی برنج است.
به علت از رونق افتادن ظروف برنجی و جایگزینی آن با محصولاتی همچون سرامیک، آلومینیوم و تفلون طبعاً این هنر نیز رفته رفته به محاق فراموشی می رود، لیکن با همه این پیش زمینه نمی‌توان از زیبایی محصولات میناکاری روی برنج چشم پوشید.
در گذشته های نه چندان دور سرویس‌ های چای خوری، سماور، انواع ظروف، سینی و… از فلز برنج بسیار کاربرد داشت و طبعاً هنرمندان میناکار نیز ترغیب به میناکاری بر سطح این ظروف می گردیدند و خالق آثاری زیبا و چشم‌ نواز بودند و بعد از آن نیز به صورت محدود این امر صورت می‌پذیرد که بیشتر جنبه تزئینی و دکوراتیو دارد.

ست هدیه خاص بشقاب سفال و مینا

مینای هفت گردون

بازرگانی هفت گردون خیال در راستای ارج گذاری به این میراث گرانسنگ ملی و میهنی و نیز رفع نیازهای متفاوت افراد، سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی به هدایای نفیس صنایع دستی در مناسبت‌ های مختلف مجموعه ای از هدایای فاخر خود را از کلیه شاخه‌های مهم صنایع دستی ایران از جمله میناکاری تحت عناوینی : چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدایای سازمانی، محصولات وی آی پی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… عرضه نموده است.
وبسایت جامع هفت گردون خیال پذیرایی صمیمی شما متقاضی محترم و علاقمند به این آثار نفیس و ارزشمند بوده و شما را به بازدید از آن دعوت به عمل می آورد.

ست گلدان و بشقاب میناکاری اصیل

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.