10 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شرقی افغانستان

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شرقی افغانستان

قیاس صنایع دستی ایران و اصفهان با صنایع دستی افغانستان در نگاه اول شاید کمی غیر منصفانه به نظر آید، که البته این امر خالی از واقعیت نمی باشد. چه این که سالیان سال است که این کشور درگیر جنگ‌ های داخلی قومی و مذهبی است و بسیاری از زیرساخت های مهم در زمینه های گوناگون در این کشور ویران گردیده است. ضمن اینکه اصولاً افغانستان دارای صنایع‌ دستی محدودتری نسبت به همسایگان شرقی و غربی خود می‌باشد. ولی نکته مهم در این ارتباط این است که عمدتاً تولیدات صنایع دستی افغانستان بر عهده بانوان پرتلاش این کشور است و درآمد آن صرف هزینه‌های معیشت خانوار می گردد.

صنایع دستی افغانستان

مهمترین محصولات صنایع دستی افغانستان

صنایع دستی افغانستان را می‌توان ذیل عناوین زیر تقسیم بندی نمود :
دوزندگی، بافندگی، نساجی، کنده‌ کاری، حکاکی، نجاری، فلز کاری، سفال و سرامیک، گنبد سازی، شیشه سازی و ادویه سازی.
از آنجا که به لحاظ جغرافیایی افغانستان دارای قومیت های گوناگون است و مناطق مختلف آن دارای قومیت های مختلف با فرهنگ ها و آداب و رسوم متفاوتی هستند، طبعاً صنایع دستی آن نیز متأثر از بافت قومی و جغرافیایی هر منطقه متفاوت می باشد. به عنوان مثال سوزن دوزی، خامک یا خامه دوزی، گلیم و نمد بافی در منطقه ولایت بامیان، و یا کلاه معروف افغانستان با پوست قره قل و یا سراجی از صنایع دستی منطقه ولایت هرات. در مناطق بلخ، سمنگان، سرپل و جوزجان می‌توان شاهد قرص دوزی، گلدوزی، چرم دوزی، سوزن دوزی و شال بافی توسط بانوان هنرمند افغان بود.
عمده‌ترین مشکل عدم رونق صنایع دستی یا به فراموشی سپرده شدن آن در این کشور نبود بازاری مناسب برای فروش این تولیدات می باشد، امری که حتی در مورد صنایع دستی ایران با شمولی به مراتب گسترده‌ تر از صنایع دستی افغانستان نیز صادق است در صورت بازاریابی مناسب به ویژه در سطح بازارهای جهانی می توان شاهد رونق، رشد و توسعه بیشتر و اصولی تر این هنر-صنعت بود.
جایگاه فعلی صنایع‌ دستی ایران در سطح بین‌المللی با حضور صنایع پر محصول و نفیسی همچون خاتم کاری، میناکاری روی مس، سفال، شیشه، طلا، نقره، برنج و چوب، فیروزه کوبی، نقره نما، صنعت فرش دست بافت، منبت، معرق، ترمه، قلمکار، قلم زنی، حکاکی مس، نقاشی مس (اختصاصی هفت گردون خیال) باید ارتقا یافته و واقع بینانه بر صدر نشیند.

بافندگی افغانستان
شیشه سازی افغانستان

هفت گردون خیال و حضوری پر تلاش در عرصه صنایع دستی

شرکت هفت گردون خیال بر مبنای اهداف از پیش ترسیم شده در بدو تأسیس توانسته است حضوری متفاوت، خلاقانه و متعهدانه در این عرصه داشته و میراث داری توانمند و سخت‌ کوش باشد.
هفت گردون خیال با ابداع هدایایی متنوع در قالب پکیج های متنوعی چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای فاخر و… ادای دینی نسبت به این هنر نموده و پاسخگوی شایسته‌ ای برای رفع نیاز متقاضیان محترم به این هدایای نفیس در وبسایت جامع خود باشد.

ست بشقاب میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.