07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان ورود به عرصه نمادهای مذهبی

صنایع دستی ایران و اصفهان ورود به عرصه نمادهای مذهبی

حضور پررنگ صنایع دستی ایران نه تنها در عرصه مناسبت‌ های ملی بلکه به طور گسترده در عرصه نمادهای مذهبی و آیینی ما نیز مشهود می‌باشد. در عرصه نمادهای ملی حضور صنایع دستی ایران از سده های پیش از اسلام کاملا آشکار و مبرهن است. نگاهی به موزه های ایران و نیز آثار مکتوب تاریخی و همچنین آثار باستانی ارزشمند برجای مانده گواهی بر این مدعاست. با حضور و ورود آیین اسلام به ایران شاهد نوعی تأثیرپذیری فرهنگی متقابل می باشیم که تبعات آن تغییر در بعضی انگاره ها و سمبل‌ها، پررنگ شدن بعضی دیگر از شاخه ها و گرایش ها به ویژه در حوزه کتاب و حواشی آن، تغییر در نوع نگاه در نگارگری و نقاشی و نیز سفال و سرامیک و طراحی پارچه و زیورآلات از آن جمله می‌باشد.

ست ساعت خاتم میناکاری به همراه گلدان فیروزه کوب

مناسبت های مذهبی و صنایع دستی ایران

یکی از حوزه هایی که صنایع دستی ایران و اصفهان ورودی پررنگ در آن داشته است، مناسبت‌ های مختلف مذهبی است اعم از اعیاد یا مناسبت های سوگواری. چند مناسبت مهم در آیین اسلام و تشیع موجود می باشد که در خود دارای نوعی وفاق همگانی در کلیه گرایش های موجود جهان اسلام است که از آن جمله است عید مبعث، عید قربان، عید فطر و علاوه بر آن در عالم تشیع عید غدیر خم و در حوزه مناسبت‌ های سوگوارانه و اصطلاحاً عزاداری شاخص‌ترین آن ایام محرم (تاسوعا و عاشورا)، شب های قدر و سالروز شهادت امامان شیعه و حضرت فاطمه (س) ایام فاطمیه و… در عالم تشیع می باشد. که در هر دو وجه این موارد ذکر شده ما شاهد حضور پررنگ هنرمندان صنایع دستی در آن میان می باشیم. این حضور بیشتر در دو حوزه خط و نگارگری می باشد. به عنوان مثال بسیاری از قاب تابلوهای خاتم، خاتم و مینا، منبت و معرق، خاتم و منبت و… مزین به خوشنویسی نام ائمه، آیات و احادیث مهم، ترسیم و تصویر وقایع سوزناک کربلا، رشادت‌ های عاشوراییان و حتی رشادت‌ های بانوی شجاع آن حضرت زینب (س) می باشد.
در حوزه هنر-صنعت فرش دست بافت شاهد آثاری بی نظیر از تابلو فرش های ابریشم نفیس دست بافت با مضامین مذهبی و مشهورترین آن آیة‌الکرسی و ذکر صلوات، نام پنج تن، انواع اسماء مبارک الهی می باشیم. یا در حوزه میناکاری و مس انواع بشقاب های دیوارکوب میناکاری شده و نقش آیات کلام الله در وسط و یا نام ائمه و سایر نمادهای مذهبی را می‌توان مثال زد. در حوزه خاتم که بسیار گسترده تر می توان شاهد حضور آن هنر-صنعت اصیل ایرانی بود، از منبر ها و درهای بقعه ها و اماکن مذهبی، تا جعبه خاتم کاری قرآن مجید و رحل و قرآن خاتم کاری، نقره کاری و فیروزه کوبی در ضریح امامان یا مشاهیر مذهبی از جمله دیگر این حضور میباشد.

ست بشقاب و گلدان سفال

هفت گردون خیال و هدایای صنایع دستی و مناسبتی

شرکت هفت گردون خیال در بخش هدایای اقتصادی وبسایت خود بخش ویژه ای تحت عنوان قاب تابلو را در معرض دید بازدید کنندگان گرامی وبسایت خود قرار داده است که شامل مجموعه‌ای از نفیس ترین و زیباترین قاب تابلوهای صنایع دستی و عمدتاً با مضامین و مناسبت مذهبی می‌باشد، که علاقه‌ مندان می‌توانند ضمن مشاهده آن و البته سایر بخش‌ های جذاب و به ویژه پکیج های ابداعی و انحصاری هفت گردون خیال شامل بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، هدایای اداری، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه جدید، هدیه لوکس، هدایای فاخر و… نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز خود اقدام نموده و تجربه‌ای متفاوت از خرید هدایای صنایع دستی اصیل و نفیس را بیازمایند و از خود خاطره ای ماندگار و شیرین برجای بگذارند.

ست شکلات خوری فیروزه کوب به همراه ترمه ابریشم

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.