10 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > چرا خاتم شیراز بهترین است – بخش اول

چرا خاتم شیراز بهترین است – بخش اول

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، خاتم هنر آراستن سطح اشیاء چوبی به صورتی شبیه موزائیک با طرح و نقش هندسی است.
این نوع پوشش تزئینی سطوح از ترکیب و نشاندن چند ضلعی های منظم هندسی بر بستری از چوب به دست می آید.
زمان آغاز این هنر را نمی توان به طور دقیق مشخص نمود، اما قدمت خاتم سازی در شیراز به حدود هزار سال قبل می‌رسد و نمونه آن منبر مسجد جامع عقیق شیراز است.
هنر خاتم سازی نیز مثل سایر رشته های صنایع دستی در دوره صفویه رونق و رواج داشته است و در دوران قاجاریه به علت عدم توجه کافی از درجه اهمیت و اعتبار آن کاسته شد.
در سده‌های گذشته هنرمندان خاتم کار شیرازی صندوق‌ های خاتم بسیار نفیسی جهت مرقد مطهر ائمه در عراق ساختند و در اوایل دوره پهلوی اول خاتم کاری کاخ مرمر توسط هنرمندان چیره‌ دست شیرازی انجام پذیرفته است.
کیفیت و اصالت خاتم شیراز زبانزد خاص و عام بوده و خاتم های اصیل شیراز دارای عمر بیشتری نسبت به مشابه آن از شهرهای دیگر است. همچنین است تفاوت‌ هایی در انجام مراحل کار چون افزودن ورق ای نازک از چوبی نرم و انعطاف پذیر به عنوان آستر مانند چوب تبریزی، استفاده از چسب مرغوب در تمامی مراحل ساخت خاتم، صاف بودن سطح کار و خالی نبودن هیچ جای کار، یکنواخت بودن رنگ و مصالح به کار رفته در ساخت خاتم، عدم تغییر در رنگ و شکل، عدم مشخص بودن ترمیم کاری ها و بتونه کاری ها در سطح کار، قرینه بودن تمامی گل ها و اشکال در سطح کار، زوایا و اضلاع، دقیق و هندسی بودن اساس و شاکله طرح، استفاده از لایه و ورقه مسی در بین گل های خاتم جهت استحکام و پایداری بیشتر خصوصاً پیرامون شش ضلعی ها از مهم ترین ویژگی‌ های خاتم شیراز است.
لازم به ذکر است که هم اکنون علاوه بر شیراز در شهرهای تهران و اصفهان نیز تولید و عرضه می گردند.
اخیراً خاتم های خطی نیز به محصولات خاتم‌ کاری افزوده گردیده است که در آن کلماتی همچون اسماء متبرکه به عنوان نقش ظاهر می شوند.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.