14 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > آشنایی با ۱۰ سوغاتی منحصر به فرد ایران از پارچه‌های سنتی تا فیروزه و خاتم کاری

آشنایی با ۱۰ سوغاتی منحصر به فرد ایران از پارچه‌های سنتی تا فیروزه و خاتم کاری

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان شهرهای گوناگون ایران سوغات منحصر به فرد دارند که در نهایت هنرمندی، عشق و ظرافت ساخته می‌شوند و شایسته است که در ایرانگردی خود با بهترین سوغات هر شهر نیز آشنا گشته و با دست پر به شهرهایتان بازگردید.
۱) قلمکاری : هنر نقش زدن یا چاپ روی پارچه است که به استان اصفهان اختصاص دارد و هنرمندان با مهره های چوبی طرح های هندسی، گل و بوته و انتزاعی را روی با پارچه‌ های پنبه‌ ای حک می کنند. ۲) پته دوزی : از دیگر هنرهای دستی است که به وسیله بخیه های رنگین بر روی پارچه های ضخیم پشمی نقش می‌ زنند که استان کرمان خاستگاه آن است.
۳) ترمه دوزی : از پارچه‌ های سنتی، دست بافت و ابریشمین شهر یزد است که بسیار شهرت دارد و نقش بته جقه و گل های شاه عباسی معروف ترین نقش آن است.
۴) گیوه بافی : نوعی پاپوش تابستانی، سبک و بادوام است و از جمله صنایع دستی ویژه مناطقی همچون کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و زنجان است.
۵) فرش و گلیم دست بافت : از مشهور ترین و بهترین هنرها و صنایع دستی ایران است که ابریشمین آن بسیار زیباست.
شهرهای کاشان، کرمان، تبریز و مشهد دارندگان این هنر زیبا هستند.
۶) میناکاری : هنری با سابقه چند هزار ساله و از صنایع دستی مطرح ایران است. رنگ غالب در آثار میناکاری آبی لاجوردی است و بیشتر بر روی مس انجام می‌ پذیرد. همچنین طلا، نقره و سفال. اصفهان سرآمد هنر میناکاری روی مس می باشد.
۷) خاتم‌ کاری : یکی دیگر از صنایع دستی معروف ایران است، که ترکیبی است از چند ضلعی های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که در رنگ‌ های گوناگون عرضه می شود. هنری است دقیق و پرکار و با استفاده از مفتول های انواع چوب های آبنوس، فوفل، گردو، عناب، نارنج و نیز انواع استخوان همچون عاج فیل، استخوان شتر و اسب، مفتول های فلزی و صدف، نخ پرک، سریشم و لاک ساخته می گردند.
شیراز زادگاه و خاستگاه ظریف ترین و معروف ترین خاتم ایران است.
۸) سفال و سرامیک : از محصولات زیبا و متنوع صنایع دستی ایران است که با بهترین طراحی و رنگ آمیزی در شهرهایی همچون لاهیجان، میبد، نطنز و لالجین تولید و عرضه میگردند.
قدمت آثار سفالین ایران به قبل از دوران امپراطوری ایران برمیگردد.
۹) قلمزنی : یکی از رشته های هنرهای سنتی ایران است که مبتنی بر کندن نقش بر روی اشیای فلزی به ویژه مس، طلا، نقره و برنج است که با ضربه چکش و قلم ایجاد خطوط و نقش بر سطح مورد نظر انجام می پذیرد. اصفهان از جمله اصلی ترین کانون هنر صنعت قلمزنی می باشد.
۱۰) فیروزه‌کوبی : فیروزه از مهم ترین سنگ های معدنی مستقل از معادن نیشابور و خراسان است که پس از تراش خوردن و آماده سازی آن در ساخت زیورآلات به ویژه زیورآلات طلا و نقره و ظروف استفاده می‌ شود.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.