10 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > تأثیرات متقابل فرهنگ عاشورا و صنایع دستی ایران و اصفهان

تأثیرات متقابل فرهنگ عاشورا و صنایع دستی ایران و اصفهان

فرهنگ به مثابه ارگانی زنده و در تأثیر و تأثر متقابل عمل می نماید. در این گفتار تأثیرات متقابل فرهنگ عاشورا و فرهنگ نهفته در روح و ساختار صنایع دستی ایران و اصفهان اجمالاً بررسی می‌شود. از جلوه های بارز فرهنگ درخشان عاشورا می توان از شهامت، از خودگذشتگی، آزادگی، زیبایی و در رأس همه از عشق نام برد. عشقی با تجلیات گوناگون مرید به مراد، عابد به معبود، عاشق به معشوق. فرهنگ کهن ایران زمین نیز دارای بسیاری از شاخصه‌ های برشمرده بوده که در امتزاج با فرهنگ اسلامی و به ویژه فرهنگ عاشورایی به فرازهای درخشانی دست یافته است و در تأثیر پذیری از فرهنگ ایرانی بر فرهنگ عاشورایی و اسلامی نیز می‌توان به شاخصه‌هایی متقابل دست یافت و از سویی دیگر صنایع دستی ایران و اصفهان نیز با پشتوانه ای غنی از فرهنگ و ارزش‌های ملی و بومی به حیات درخشان و پربار خود ادامه می‌دهد و بلاشک هم تأثیرپذیر و هم تأثیرگذار است که در سطوح بعدی به آن اشاره خواهد رفت.

هدیه تبلیغاتی برای مناسبت ها

سمبل های مذهبی و تأثیرات متقابل بر سمبل های ایرانی و صنایع دستی

در بسیاری از گرایش های صنایع دستی شاهد نشان ها، سمبل ها و حضور نمادهای مذهبی و عاشورایی هستیم. به ویژه در عرصه نگارگری، نقاشی، نقاشی قهوه‌ خانه‌ ای، خط، نقاشی خط، تابلو فرش دست بافت، حکاکی مس، حکاکی فلزات، زیورآلات، کاشی کاری، سرامیک و سفال.
به عنوان مثال در حوزه فرش دست بافت تابلو فرش استاد فرشچیان با مضمون عصر عاشورا، تابلو خط های نفیس و ارزنده با مضامین عاشورایی آیات و نام ائمه (ع)، در کاشی و سرامیک استفاده وافر از آیات و روایات نام ائمه و واژگان عاشورایی.
از سویی دیگر از تأثیر و حضور فرهنگ و سمبل های ایرانی می توان از نقوش شیر، خورشید، کبوتر و آهو در تزئینات و آرایه‌ های علم ها، فانوس ها و انگاره های عاشورایی که به صورت حکاکی یا ساخت تندیس ها و سرویس های فلزی و حکاکی شده از سمبل های ذکر شده یاد کرد.
گلدوزی ها و رودوزی های روی انواع پرچم های ویژه محرم با استفاده از نقوش ایرانی نیز مثالی دیگر از این حوزه می‌باشد.

تابلو فرش عصر عاشورا

هفت گردون خیال و تابلو خط و قاب های صنایع دستی با مضامین مذهبی

شرکت هفت گردون خیال در کلکسیون پربار و جذاب محصولات متنوع خود در حوزه قاب تابلو و… عرضه کننده قاب های نفیس با مضامین عرفانی و مذهبی بوده که در کنار سایر محصولات دیگر صنایع دستی به ویژه پکیج های ابداعی و انحصاری خود شامل : بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، هدایای اداری، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… عرضه گردیده است.
تمامی آثار و محصولات فوق را می توانید در وبسایت جامع هفت گردون خیال مشاهده نموده و در صورت نیاز اقدام به انتخاب و تهیه آن نمایید. وبسایت هفت گردون دریچه‌ای است رو به چشم اندازی زیبا، جذاب و متفاوت.

گلدان قلمزنی روی مس

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.