08 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شرقی تاجیکستان

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شرقی تاجیکستان

جمهوری تاجیکستان همسایه شرقی کشورمان پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی دارای صنایع‌ دستی مبتنی بر فرهنگ و سنن ویژه خود است. فرهنگی که دارای اشتراکاتی با کشور عزیزمان ایران بوده و علاوه بر آن به لحاظ قومیتی و تاریخی نیز دارای پیوند ها و نیز اشتراکات فراوان می باشد. به لحاظ جغرافیایی جمهوری تاجیکستان همسایه شرقی میهنمان می باشد که با انضمام افغانستان و پاکستان سه کشوری هستند که دارای مرز خاکی با کشورمان می‌باشند. جمهوری تاجیکستان پس از جدایی از اتحاد جماهیر شوروی سابق و اعلام استقلال شاهد بازگشت پر افتخار به ریشه‌های تاریخی، قومی و ملیتی خود بوده، ریشه‌هایی که دارای اشتراکات ویژه خصوصاً در حوزه زبان فارسی و ادبیات است. تاجیکستان دارای صنایع دستی خاص و متنوعی می باشد، البته در قیاس با صنایع دستی ایران و اصفهان هم به لحاظ کمی هم به لحاظ کیفی، ایران برتری محسوس و شایان توجهی در این عرصه دارد، لیکن این امر چیزی از اعتبار و نیز جذابیت های خاص محصولات و صنایع دستی جمهوری تاجیکستان نمی‌ کاهد.

صنایع دستی تاجیکستان

عمده ترین گرایش های صنایع دستی تاجیکستان کدامند

در یک نگاه کلی می توان چهار شاخه مهم عمده صنایع دستی تاجیکستان را به شرح زیر طبقه بندی و عنوان نمود :
۱) پارچه های گلدوزی با طلا : گلدوزی با نخ های طلا بر روی پارچه های الوان و زیبای تاجیکی توسط بانوان هنرمند تاجیکی یکی از محبوب ترین محصولات کاربردی صنایع دستی در این کشور است. طرح های متنوع گلدوزی با طلا برگرفته از نگاه، سنت و آداب این سرزمین زیباست که شامل طرح خورشید، طرح موج، طرح چشم بلبل و طرح گل رز می باشد.
۲) محصولات چرم : از مهم ترین و نیز بهترین صنایع دستی موجود در این کشور محصولات چرم تاجیکستان است که با استفاده از چرم های مرغوب داخلی محصولاتی نظیر انواع کیف و کفش و کمربند را روانه بازار می نمایند.
۳) ادوات تزیینی مگنتی (آهنربایی) : تندیس ها و یادمان هایی چوبی و سفالی که منقوش به اسطوره ها، طبیعت، آثار باستانی، تاریخی و ملی تاجیکستان است و به وسیله آهن ربا در پشت آن برای تزیین سطوح فلزی چون یخچال و… کاربرد دارد که بسیار محبوب توریست ها و گردشگران این کشور است.
۴) محصولات سفالی : از دیگر گرایش های مهم صنایع دستی تاجیکستان محصولات سفالی الوان و زیبای تاجیکستان است، که عمدتاً ظروفی نظیر گلدان و بشقاب و کاسه های مختلف را شامل می شود.
همان گونه که ملاحظه می شود صنایع دستی تاجیکستان به مراتع به لحاظ کمی و کیفی با صنایع دستی کشورمان در مرتبه پایین تری قرار دارد. صنایع دستی ایران با بیش از چند صد عنوان ثبت شده و چندین محصول ثبت جهانی شده از جمله کشورهای سرآمد در این عرصه در سطح بین‌المللی می‌باشد. صنایع دستی زیبا و متنوع ایران نظیر خاتم کاری، فیروزه کوبی، میناکاری روی مس، سفال، شیشه، طلا، نقره، برنج و چوب، مس و پرداز، منبت، معرق، قلمزنی، قلمکار، ترمه، صنعت فرش و گلیم دست بافت، نقره نما، شیشه، سفال، سرامیک و… هر کدام به تنهایی دنیایی از اصالت، تکنیک، زیبایی و هنر است.
هدایای صنایع دستی ایران و صنایع دستی اصفهان یادگاری فراموش نشدنی و جذاب می باشد.

پارچه های گلدوزی تاجیکستان
محصولات چرم تاجیکستان
ادوات تزیینی مگنتی تاجیکستان
محصولات سفالی تاجیکستان

هفت گردون خیال و هدایای نفیس صنایع دستی

شرکت بازرگانی هفت گردون خیال بر خود می بالد که در عرصه‌ ای قدم به میدان گذاشته است که به عنوان میراثی گرانبها و ارزشمند شناخته می شود. میراثی که مایه افتخار، آبرو و سربلندی میهن عزیزمان در عرصه‌ های منطقه‌ای و جهانی است.
هفت گردون خیال بر خود فرض می‌داند که در این عرصه از تمامی توشه و توان خود در جهت رشد، ترقی، تعالی و نوآوری بهره برده و گلی بر این گلستان رنگارنگ بیفزاید و در همین راستاست که با اقدامی خلاقانه و نوآورانه پکیج های متنوع، انحصاری و جذاب خود را تحت عناوین بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای اداری، هدایای مناسبتی، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدیه نفیس، هدایای فاخر و… عرضه نموده است که می‌توان با رجوع به وبسایت جامع و جذاب هفت گردون خیال تمامی هدایای پیشنهادی و نیز سایر محصولات انفرادی صنایع‌ دستی را مشاهده، انتخاب و ابتیاع نمایید.

صنایع دستی اصفهان متنوع و اصیل

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.