11 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی یزد زمین‌ گیر شد

صنایع دستی یزد زمین‌ گیر شد

صنایع دستی یزد از روزهای آغاز سال ۹۹ شرایط سختی را تجربه کرده است و هم اکنون در آستانه پایان سال، امیدی به بهبودی نیست، زیرا که کرونا فعالان این عرصه را سخت زمین‌ گیر کرده است.
در شرایطی که میزان فروش صنایع دستی یزد در تنها ۱۳ روز ایام نوروز بالغ بر ۵ میلیارد در سال‌ های گذشته می‌ رسید، این میزان بر مبنای برآورد معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در طول سال جاری به یک میلیارد تومان نرسیده است. تنوع صنایع دستی یزد بسیار بالاست و ترمه که تولید آن در انحصار یزدی هاست تا میناکاری، قلم‌ زنی و صنایع مس نیز از جمله صنایع دستی استان و عامل کسب روزی بسیاری از هنرمندان استان است، شامل این رکود می‌ شود.
تولید یک متر ترمه برای سه نفر ایجاد شغل می نماید و در شرایط فعلی ناشی از کرونا و همچنین پایین آمدن قدرت خرید مردم از سوی دیگر کمر به نابودی صنایع دستی استان بسته شده است.
برخی از کارگاه ها کاملاً تعطیل شدند و برخی دیگر نیز کج دار و مریز مشغول فعالیت هستند.
لیکن ایشان نیز با یک پنجم ظرفیت فعالیت می‌نمایند.
ترمه، احرامی و دارایی از دست بافته های انحصاری یزدی هاست که نسبت به سایر صنایع دستی یزد کم و بیش از وضعیت نسبتاً بهتری برخوردارند ولی فعالیت بیشتر در ترمه فروشی هاست و تولیدات جدید به شدت کاهش پیدا کرده است.
محمد صدرالعلمایی از فعالان این هنر به مهر گفت : تولید ترمه تقریباً متوقف شده و یا با ظرفیت بسیار کم تولید می‌ شود، اما چون آمار گردشگران خارجی به صفر رسیده است و بخش عمده خرید ترمه توسط گردشگران خارجی و داخلی رقم می‌ خورد، بنابراین فروش ترمه نزدیک به صفر رسیده است و فروش ناچیز در غرفه های فروش به چشم می‌ خورد. هنرمندان قلمزنی روی مس که عمده تولیدات خود را در کوچه مسجد جامع یزد به فروش می‌ رسانند شرایط سختی را می‌ گذرانند و برخی از آنان از کسادی نوروز ۹۹ به بعد به مشاغل دیگر روی آورده اند.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.