11 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > میناکاری خانه بندی

میناکاری خانه بندی

هنر-صنعت اصیل و زیبای میناکاری از شاخه‌ های اصلی، مهم، پر تنوع و پر محصول صنایع دستی ایران و به ویژه اصفهان است.
هنر میناکاری دارای قدمتی تاریخی بوده و از دیرباز نیاکان عزیزمان بنابر آداب و سنن و سبک زندگی در هر دوره‌ای و با توجه به نوع ابزار و ادوات و مواد و مصالح منطقه‌ای از این هنر در زیباسازی لوازم مورو مصرف در زیست اجتماعی و انفرادی شان استفاده می کرده و می‌کنند.
هنر مینا‌کاری علاوه بر زیرساخت های متنوع خود به شیوه های متنوعی نیز ارائه می گردند که مهم ترین آن را می‌توان مینای نقاشی، مینای خانه بندی و مینای نقطه کوبی بر شمرد.
در این میان هم اکنون مینای نقاشی و مینای نقطه کوبی کماکان رایج و فعال می باشد و مینای خانه بندی کمتر به کار گرفته می‌شود. هر چند که این شیوه میناکاری بسیار زیبا و جذاب بود لیکن به لحاظ مراحل ویژه ساخت آن که پیچیده تر و زمان برتر می باشد نسبتاً به حاشیه رانده شده است.
در این شیوه میناکاری می‌بایست از مفتول های سیمی نازک استفاده نمود.
استاد میناکار پس از شکل‌ دهی مفتول های سیمی به شکل دلخواه مطابق با طرح در نظر گرفته شده که با چسب روی سطح کار ثابت می‌ شود، سپس روی آن را با لعاب می پوشاند و در درون کوره با دمای حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد قرار می دهد که پس از آن، این محصول را به سطح کار مورد نظر جوش می‌خورد. در مرحله بعدی رنگ های پودری مخصوص میناکاری را بر اساس رنگ آمیزی در نظر گرفته شده، طرح مورد نظر بر سطح کار قرار داده و آن را پر می نماید. باید در نظر داشت که پس از این کار باید دقت نمود که سطح کار یکسان و هموار باشد، زمانی حدود ۳ دقیقه با حرارت ۱۰۰۰ درجه برای عبور از این مرحله کافی است. در این مرحله مفتول ها پس از کوره دهی سیاه می شوند که باید با اسید کاری دوباره به رنگ قبلی خود برگردانده شوند و در مرحله نهایی روی آن با لعاب شفاف به صورت یکنواخت و هموار پوشانیده شده و کوره نهایی می رود.
شیوه های دیگر میناکاری یعنی مینای نقاشی و مینای نقطه کوبی کماکان حضوری پررنگ در عرصه صنایع دستی ایران دارند
مینای نقاشی در محصولات میناکاری روی مس اصفهان و مینای نقطه کوبی در محصولات میناکاری روی سفال لالجین همدان خالق آثاری شگفت انگیز و جذاب بوده و کماکان شاهد هدایای میناکاری نفیس و ارزشمندی در این عرصه می باشیم.
زیرساخت های متنوع هنر میناکاری نیز خود عامل مهم دیگری در تنوع و کثرت و تفاوت این آثار می باشد که هر کدام حوزه‌ای خاص از محصولات را پوشش می‌دهند. زیرساخت‌ هایی همچون میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، مینا کاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی برنج و میناکاری روی چوب.

ست گلدان میناکاری

میناکاری در هفت گردون خیال و هدایای متنوع آن

شرکت بازرگانی هفت گردون خیال با افتخار از حضوری چندین ساله در این عرصه و کسب تجارب ارزشمند، تمامی مساعی خود را در جهت حراست و رشد و ترقی این میراث ارزشمند ملی و میهنی به کار بسته است و در این راستا با به کارگیری خلاقیت و ابداع در طراحی و تولید محصولات نفیس و اصیل هدایای صنایع دستی در حوزه‌ های مهم و اصلی همچون : میناکاری، خاتم کاری، نقره نما، مس و پرداز، فیروزه کوبی، مس و نقاشی (ابداعی هفت گردون)، ترمه، قلمکار و… موفق به خلق پکیج هایی متنوع، کاربردی و جذاب گردیده است.
پکیج های ابداعی هفت گردون با تنوع بسیار جذاب تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدایای سازمانی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدیه اداری، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… عرضه گردیده اند.
وبسایت جامع هفت گردون خیال با طیف وسیعی از پیشنهادات متنوع و زیبا در قالب پکیج های فوق یاری رسان به متقاضیان محترم هدایای صنایع دستی بوده و از ابتدا تا انتها در کسوت مشاوری امین و متعهد در خدمت علاقمندان می‌باشد.

بسته اقتصادی جاسوییچی خاتم کاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.