11 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > ارائه راهکارهایی جهت رفع موانع صادرات صنایع دستی

ارائه راهکارهایی جهت رفع موانع صادرات صنایع دستی

محققان کشور به ارائه راهکارهایی جهت رفع موانع صادرات صنایع دستی پرداختند.
صنایع دستی عاملی مهم در جهت شناساندن فرهنگ و تمدن و نیز عاملی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است، چرا که صنایع دستی تبلور عینی فرهنگ، مظاهر هنری و نیز هنرهای کاربردی است و گویای مشخصات تاریخی و فرهنگی محل تولید خود است.
ایران از جمله معدود کشورهایی است که با سابقه کهن در زمینه تولیدات صنایع دستی و دارای شهرت و سرآمد.
همچنین محصولات صنایع دستی ایران کاربردی بوده و دارای جایگاهی ویژه در سطح بین‌ المللی است و در صورت توجه کافی و رفع موانع در تولید و عرضه و صادرات قابلیت ویژه ای در جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور دارد. در این راستا تکیه بر بخش تعاونی و گسترش نهادهای مردمی در زمینه فوق و عملکرد منظم آنها می‌ تواند بسیار گره‌ گشا باشد، در این راستا یک مطالعه علمی و پژوهشی توسط محققی از دانشگاه آزاد انجام پذیرفته که در آن به واکاوی موانع ورود شرکت‌ های تعاونی صنایع دستی به بازارهای جهانی پرداخته شده است، که در این پژوهش بالغ بر ۱۲۰ نفر از فعالین شرکت‌ های تعاونی صنایع دستی استان فارس و نیز کارشناسان و صاحب نظرانی که در عرصه فوق دارای تخصص می باشند، مشارکت داشتند.
نتایج و اولویت بندی راهکارهای ورود شرکت‌ های تعاونی صنایع دستی به بازارهای جهانی ذیل سه راهکار دسته بندی و انتخاب گردیده اند :
۱) برقراری ارتباط با واسطه های مطمئن جهت مقابله با تحریم ها جهت صادرات صنایع دستی از طریق شرکت‌های تعاونی
۲) در نظر گرفتن شیوه های جایگزین برای صادرات مستقیم صنایع دستی به ویژه توسعه گردشگری
۳) تهیه و صدور صنایع دستی با کیفیت بالا در سطح استاندارد های بین‌ المللی و ممانعت از صدور کالاهای بی کیفیت و نازل.
علی شمس الدینی دانشیار گروه جغرافیا می‌ گوید : نتایج پژوهش ها نشان داد موانع شناسایی شده اثرات بازدارنده قابل توجهی را در برابر ورود شرکت های تعاونی صنایع دستی استان فارس به بازارهای جهانی ایفا می نمایند، که شناسایی این موانع ضروری و توجیه پذیر است.
ایشان مهم ترین عوامل و موانع را محدودیت های ناشی از تحریم، سیاست های بازاریابی حمایتی ضعیف و مقطعی، ضعف تکنولوژیکی و بنیان‌ های صادرات، ضعف عوامل مدیریتی، نهادی محلی و فرا محلی و ضعف بنیان اقتصادی تولیدکنندگان برشمردند که روی هم رفته به عنوان موانع کلیدی ورود شرکت های تعاونی صنایع دستی به بازارهای جهانی به شمار می آیند.
این یافته ها در فصلنامه راهبرد توسعه وابسته به مرکز پژوهشی مطالعات راهبردی توسعه منتشر شده است.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.