08 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > اصفهان مهد هنر خاتم کاری هنری با اضلاع تاریخی

اصفهان مهد هنر خاتم کاری هنری با اضلاع تاریخی

به گزارش خبرگزاری مهر، هنر خاتم کاری از دیرباز در کشورمان رایج بوده و یکی از مهم ترین صنایع دستی اصفهان به شمار می‌رود که نمونه آن منبر چوبی مسجد لنبان اصفهان با نقوش هندسی خاص است.
به گزارش گروه استان‌ های خبرگزاری مهر، در دوران صفویه این هنر فراموش شده از نو پایه گذاری شد. این هنر در اصفهان و شیراز هنرمندان نام آوری داشته و دارد و البته مدتی است که صحبت هایی مبنی بر کپی خاتم اصفهان از شیراز مطرح میگردد، این در حالی است که این هنر از دیرباز در هر دو شهر رواج داشته و نام خاتم کاری با نام هر دو شهر عجین است.
در این ارتباط اسدالله شاه میوه هنرمند خاتم کار اصفهانی در گفتگو با مهر، عنوان مورد هنر خاتم در اصفهان قدمتی بسیار دیرینه دارد و طرح، شیوه ساخت و اصول اولیه و زیربنایی این هنر با شیراز متفاوت است. وی خاتم اصفهان را دارای تنوع بسیار بالا و کاملاً متمایز از شهرهای دیگر دانست. ایشان قدمت خاتم اصفهان را ۴۰۰ سال پیش عنوان نمود. وی زمزمه هایی را در رابطه با استاندارد سازی این هنر به ویژه در ارتباط با دما و رطوبت مطرح نمود، در حالی که از قدیم این مسئله مطرح بوده است که رطوبت با خاتم سازگار نیست. ایشان با اشاره به این که اصفهان دمایی گرم و خشک دارد آن را مناسب برای این هنر دانست، در صورتی که در شهرهای مرطوب شمالی خاتم سیاه شده و دچار تغییر حالت می شود، بنابراین تعیین استاندارد برای این هنر را منتفی دانست.
از سوی دیگر آقای محمدحسین دهقان معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان نیز در گفتگو با مهر با توجه به شائبه ها در ارتباط با کپی خاتم اصفهان از شیراز که منجر به ضعف این صنعت شده است، اظهار داشت فارس و شیراز از جمله شهرهای هنرپرور میهن ما هستند و به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی و هنرهای سنتی همیشه مطرح بودند. اما در کنار این موضوع این مسئله را هم باید پذیرفت که استان اصفهان همیشه در کنار شیراز به عنوان یکی از مهم‌ ترین مراکز زیرساخت خاتم وخاتم سازی مطرح بوده است و هنرمندان این استان دوشادوش هنرمندان شیرازی در عرصه این هنر اصیل ایرانی گام برداشته اند.
ایشان طرح و شیوه کار هنرمندان اصفهانی را مختص این خطه دانست و آن را متفاوت از سایر شهرها دانست.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.