07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > فرهنگ سازی برای استفاده از صنایع دستی در سال جهش تولید

فرهنگ سازی برای استفاده از صنایع دستی در سال جهش تولید

پویا محمودیان معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در برنامه بامدادی سلام‌ صبح‌ بخیر شرکت کرد و به گفتگو در ارتباط با صنایع دستی کشور پرداخت ایشان با ارائه آماری رسمی در خصوص شاغلین در این حوزه اعلام نمود در سامانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاعات ۵۰۰ هزار نفر در ۲۹۵ رشته از ۳۱ استان به ثبت رسیده است که برآورد کلی ما حدود ۲ میلیون نفر فعال در این حوزه می‌باشد که ۷۵ درصد از این تعداد را زنان توانمند، خلاق و با ذوق کشور تشکیل می دهند، که در سه حوزه تولید، آموزش، ترویج و فروش فعال هستند.
در ادامه ایشان با تأکید بر این نکته مهم که بسیاری از فعالان صنایع دستی بانوان روستایی و سرپرست خانوار هستند و مسئولیت معیشت خانواده بر دوش ایشان می باشد، ادامه دادند که در سفرهای استانی سعی می‌کنند که زمان ویژه‌ای را برای شنیدن دغدغه‌ ها و مشکلات ایشان اختصاص دهند و تا جای ممکن در رفع آن مشکلات، ایجاد فرصت‌ها و بسترسازی لازم کوشا باشند
محمودیان با بیان اینکه اعتقاد دارد در زمینه فروش داخلی و خارجی صنایع دستی، اقتصاد مقاومتی نمود عینی دارد و در شرایط اضطرار تنها صنعتی که با توجه به مواد اولیه، دانش سنتی و نیروی انسانی خلاق می تواند بدون هیچ مشکلی به حیات خود ادامه دهد و سرمایه کشور محسوب می‌شود، صنایع‌دستی ایران است.
ایشان فرهنگ‌ سازی را از ضروریات تشویق مردم به استفاده از صنایع دستی در بعد کاربردی دانست که تأثیری بلافصل در اشتغال‌ زایی و ارز آوری دارد و در پروسه صادرات به عنوان سفیر هنری و فرهنگی عمل می‌نماید.
ایشان در خصوص اصالت و کیفیت محصولات صنایع دستی عرضه شده در فروشگاه‌ها عنوان نمود ما از سال ۹۷ به صورت رسمی واردات صنایع دستی به کشور را ممنوع کردیم، اما قاچاق معضلی است که با آن دست و پنجه نرم می نماییم و با وضع دستورالعمل ها و شیوه نامه ها سعی در جلوگیری از آن داریم.
ایشان یکی از راهکارهای اتخاذ شده جهت ایجاد اعتماد در خریداران محترم صنایع دستی را نصب نشان اعتماد پشت شیشه های ورودی اماکن توزیع و فروش این محصولات دانست. فروشگاه هایی که دارای این نشان هستند پیوسته توسط کارشناسان این سازمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
ایشان به شناسنامه دار کردن محصولات صنایع دستی اشاره نمود. در این شناسنامه توضیحات جامع پیرامون مواد اولیه به کار رفته، تکنیک و روش ساخت و نام هنرمند صنعتگر درج می‌شود و بازرسان سازمان به صورت دوره‌ای و مرتب بازرسی‌ های کارشناسانه خود را انجام می‌دهند در پایان ایشان به راه‌اندازی پلتفرم صنایع دستی اشاره نمود که در دست راه اندازی است.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.