07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > وجوه تمایز صنایع دستی ایران و صنایع دستی اصفهان

وجوه تمایز صنایع دستی ایران و صنایع دستی اصفهان

بخش قابل توجه و همچنین مشهور صنایع دستی ایران را صنایع دستی اصفهان تشکیل می‌دهد و در هم گره خورده و تنیده شده است. به سختی بتوان این تفکیک را به ویژه در سطح بین‌المللی انجام داد، چه اینکه در چشم جهانیان عمده شهرت صنایع دستی ایران وابسته به صنایع دستی اصفهان می باشد. آثار ارزشمند و نفیسی در حوزه خاتم کاری، میناکاری، قلمکار، مس و پرداز، فیروزه کوبی، نقره نما و…
شاید بتوان استثناء بزرگ این امر را فرش ایران دانست که شهرهای کرمان، کاشان و تبریز گوی سبقت را از هنرمندان این شهر ربوده اند.
دو وجه تشابه عمده در آثار صنایع دستی ایران و اصفهان را می توان وجه کاربردی آن و دیگر بهره گیری از مواد و مصالح تماماً داخلی دانست. چه اینکه مجموعه صنایع دستی ایران با تمامی گرایش‌های دارای ویژگی کاربردی در زندگی روزمره ما اعم از فردی و اجتماعی هستند و دوم اینکه همگی با بهره مندی از مواد و مصالح داخلی تولید گردیده اند.
البته وجوه تشابه دیگری را نیز می‌توان برشمرد که در جای خود بدان خواهیم پرداخت. در این مقال سخن از وجوه تمایز آثار و محصولات صنایع دستی ایران و اصفهان می باشد که در این سخن بدان پرداخته خواهد شد.

ویژگی های عام در محصولات صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان دارای شاخصه هایی است که هر بیننده غیر متخصص و کارشناسی نیز در نگاه اول آن را درمی‌یابد. جنس صنایع دستی اصفهان و روح آن دارای طبعی لطیف و آمیخته به نگاهی شاعرانه، عرفانی و ادیبانه است. ولو در کاربردی ترین محصولات عرضه شده نگاه غالب و وجه نمایان و آشکار آن روح هنری و عرفانی حاکم بر آن می‌باشد. در زیرساخت‌های اکثر محصولات کمتر شاهد زوایای تند، حاد و خطوط متقاطع و خشن و صاف هستیم. انحنای خطوط و نقوش برگرفته از موتیف های ایرانی همانند اسلیمی همگی پیچ در پیچ، رازآلود، رو به بالا و بی آغاز و انجام می نماید. آدمی را با خود به جهانی معنوی، متعالی، آرام و زیبا هدایت می‌کند، و شور و شعفی معنوی و عرفانی را برمی انگیزاند، لیکن به هیجان وا نمی دارد بلکه دعوت به آرامش درون و خلوتی عرفانی و آسمانی می نماید،جوش و خروش آدمی را به آرامشی ماندگار، رمزآلود و زیبا دعوت می نماید. نقوش و آرایه ها در آثار صنایع دستی اصفهان بسیار شلوغ، سنگین و پر نقش و نگار می باش. لیکن در عین حضور این همه طرح و نقش و رنگ بازتاب آن در نگاه و ذهن بیننده آرامش و وقار، فراغت و افسون و جذبه است و این تناقض در ظاهر و در بازتاب و انعکاس آن نه تنها آزاردهنده نمی‌باشد بلکه شیرین، جذاب و دوست داشتنی است. ما در رنگ بندی آثار اصفهان نه تنها شاهد رنگ های آرامش بخش، ملایم و لطیف می باشیم بلکه توأمان رنگ های تند، پر انرژی و متضادی را نیز شاهد هستیم که نوعی تقابل آگاهانه و جذاب را ایجاد می نمایند.
هنرمندان اصفهان سختی، سردی و استحکام فلز را با دستان و خلاقیت جادویی و افسون گرانه خود به عنصری لطیف، سبکبال، گرم و شیرین تبدیل می نمایند. صنایع دستی اصفهان بیش و پیش از آنکه ما را به سخن، تحسین و تمجید درآورند دعوت به سکوت، تفکر، تعمق و آرامش می نمایند. این وجه تمایز در اکثر محصولات و شاخه‌های صنایع دستی اصفهان به چشم می‌آید. چه در محصولات میناکاری اعم از مس و مینا، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، مینا و برنج، میناکاری روی طلا و نقره، چه در محصولات خاتم کاری و فیروزه‌ کوبی، چه در شاخه مس و پرداز و چه در محصولات قلمزنی، حکاکی شده، منبت و معرق و نگارگری هر ماده بی روح و رنگ و سردی در دستان هنرمندان متبحر این دیار به موجودی پر شور و شعف، زیبا و دلنشین تبدیل می شود.

بشقاب میناکاری اصفهان

هفت گردون خیال و محصولات صنایع دستی اصفهان

شرکت هفت گردون خیال در گردش کاری خود همواره مفتخر به همکاری اساتید برجسته و هنرمند اصفهانی در امر تولید محصولات خود بوده است و از این امر بر خود می بالد و آن را نقطه قوت کارنامه چندین ساله خود در عرصه تولید و عرضه صنایع‌دستی ایران و اصفهان می‌داند و در راستای نیل به دستاوردهایی متفاوت و خلاقانه مبدع شیوه نوینی در عرضه آثار نفیس فوق بوده که با استقبال خوب مخاطبین و متقاضیان همراه بوده است.
پکیج های متنوع، زیبا و کاربردی هفت گردون خیال در قالب بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، هدایای مناسبتی، هدایای سازمانی، هدیه خاص، فاخر و ویژه پیشنهادی جذاب و خلاقانه به متقاضیان و علاقمندان محترم این دسته از محصولات نفیس و زیبا می باشد، که همگی در وبسایت جامع هفت گردون خیال جهت مشاهده و تهیه خریداران محترم عرضه گردیده است.
هفت گردون علاوه بر پکیج های انحصاری خود به جهت رفع نیازهای متقاضیان گرامی آمادگی ارائه پکیج های متنوع بر اساس پیشنهاد و سلیقه مخاطبین محترم بوده و از پیشنهادات متفاوت عزیزان استقبال نموده و اقدام می نماید.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.