13 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > روایت همت بانوی کارآفرین اراکی از شکست انحصار میناکاری تا نقش و نگار بر دل هنرآموزان

روایت همت بانوی کارآفرین اراکی از شکست انحصار میناکاری تا نقش و نگار بر دل هنرآموزان

بانوی کارآفرین اراکی خانم راحله شهوارانی موفق شده است با شکست انحصار میناکاری این رشته را به دو هزار نفر از علاقمندان اراکی آموزش دهد، به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، خانم شهسوارانی که به تازگی توانسته است از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به عنوان منتخب زنان کارآفرین کشور معرفی شود، متولد سال ۱۳۵۸ از اراک است، دوران تحصیلش در رشته هنرهای تجسمی گذرانده است و از سال ۷۸ وارد عرصه صنایع دستی شده است. سال ۸۱ وارد رشته قلم زنی گردیده و در سال ۸۲ به عنوان نفر اول رشته قلم‌ زنی استان مرکزی شناخته گردیده‌ اند.
این بانوی کارآفرین در گفتگو با فارس بیان داشت در سال ۸۴ موفق به اخذ مدرک دانشگاهی در رشته صنایع دستی گردیده و بعد از اخذ مدرک دانشگاهی وارد عرصه میناکاری داشته و توانسته است با پیگیری‌ های فراوان و مساعدت و همکاری معاون صنایع دستی کشور در سال ۸۶ رشته میناکاری را به اراک بیاورد.
ایشان اعلام نمودند با توجه به فعالیت های متعدد در حوزه صنایع دستی در سال ۸۷ به عنوان کارآفرین انتخاب گردیده و موفق شده اند در همان سال برای ۱۵۰ نفر زمینه ورود به عرصه میناکاری را فراهم آورند، و از سال ۸۷ تاکنون نیز ۲ هزار نفر از بانوان استان مرکزی بالاخص شهرستان اراک را در عرصه میناکاری و قلم‌ زنی آموزش داده است.
ایشان اذعان داشت اولین فردی در کشور بوده که توانسته است رشته میناکاری را از انحصار استان اصفهان خارج نموده و با این اقدام موفق گردیده اند رشته میناکاری را در اراک توسعه دهند و هنرجویان برجسته ای را تربیت نمایند، ایشان با اشاره به این که از سال ۸۱ مربی فنی حرفه ای در رشته صنایع دستی بودند، ابراز داشتند تمام افرادی که در اراک رشته میناکاری را آموزش دیده اند، زیر نظر ایشان و همسرشان آموزش‌ های تخصصی را گذرانده اند و هر کارگاه میناکاری که به استقلال از کارگاه رسیده‌ اند، زیر نظر ایشان بوده است.
شهسوارانی تصریح کرد تاکنون سی‌ کارگاه میناکاری زیر نظر ایشان و همسرشان مجزا شده و تاسیس گردیده انود.
هم اکنون در کارگاه میناکاری ایشان بالغ بر ۲۵۰ نفر به صورت فعال و غیر حضوری با توجه به شرایط کرونا فعالیت می‌نمایند
ایشان یکی از مشکلات پیش روی را در این حوزه ورود زود هنگام هنرجویان میناکاری به بازار و عرصه تولید و فروش است و این امر موجب حضور محصولات بی‌ کیفیت میناکاری تولید شده توسط هنرجویان در بازار گشته که به اعتبار این هنر-صنعت لطمه وارد می نمایند.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.