14 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > فرق میناکاری اصفهان با میناکاری لالجین همدان

فرق میناکاری اصفهان با میناکاری لالجین همدان

میناکاری یکی از هنرهای اصیل و دیرین میهن عزیزمان میباشد که قرن هاست زیبنده خانه و کاشانه ماست. قدمت این هنر-صنعت به قرن ها پیش برمی گردد، از هنگامی که بشر اولیه پس از ساخت ابزارهای مورد نیاز در زندگی روزمره و تسلط نسبی بر رخدادها و حوادث، فراغت یافت با ترسیم نقوش ساده و ابتدایی از مشاهدات خود بر سطح ظروف و ابزار سفالی و سنگی و دیواره‌های غارها و صخره ها هنر نقاشی بنیاد یافت. در حقیقت می‌توان این نقوش ساده و ابتدایی را نیاکان هنر میناکاری و سایر سبک های نگارگری و نقاشی امروزه دانست. به مدد یافته های تاریخی بر جای مانده ایرانیان از پیشگامان این رخداد بوده‌اند با این دیدگاه، ما وارثان این هنر اصیل و زیبای نیاکانمان می باشیم و چه شایسته است که میراث‌ دارانی متعهد، دلسوز و خلاق باشیم.
هم اکنون اصفهان به عنوان پایتخت و قطب مهم صنایع دستی متنوع و متکثر کشورمان شناخته می‌شود. میناکاری اصفهان از درخشان ترین و اصلی اترین صنایع دستی این شهر و ایران می باشد. مینای اصفهان بیشتر در حوزه میناکاری روی مس شناخته شده و عرضه گردیده است. میناکاری بر سطوح مختلف و با کارکردهای گوناگون صورت می‌پذیرد که از جمله می‌توان به میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره و برنج اشاره نمود. عمده محصولات میناکاری اصفهان بر روی سطوح و ظروف مس انجام می پذیرفت شده است که خود حاوی محصولات پر شماری می باشد. از جمله انواع ظروف میوه خوری، گزخوری، شیرینی خوری، سرویس چای و شربت خوری، انواع قاب تابلو های ترکیبی، کاسه و بشقاب، گلدان، تنگ، صراحی، گلابدان و بسیاری محصولات متنوع دیگر. نقوش مینای اصفهان بیشتر برگرفته از خطوط اسلیمی، دوایر تو در تو و نقش گل و مرغ بوده که تمامی سطح کار را یکنواخت پوشش داده است. رنگ‌آمیزی عمده محصولات مینای اصفهان در زمینه سفید و خطوط آبی و مشکی و سرمه ای بوده که در کلیت خود به آبی آسمان می‌زند. اصولاً نام این هنر-صنعت نیز برگرفته از گنبد آبی آسمان می باشد. نقوش مینای اصفهان راز آلود، رمزینه وار، آرام بخش، متعالی و تفکر برانگیز است و ما را بیشتر به تعمق و تفکر وا می‌دارد و نوعی تعادل روحی و معنوی را موجب می شود. رنگ آمیزی آن و نقوش به گونه‌ای است که ما را به آرامش می خواند هیجان را خاموش و وقار، آرامش، تفکر و تعمق را به هدیه می آورد.
در سویی دیگر شهر لالجین همدان به عنوان پایتخت سفال ایران به میدان آمده است با دنیایی از سفالینه های زیبا، شاد، پر انرژی و هیجان انگیز. محصولات سفال لالجین همگی به زیور نقش میناکاری آراسته گردیده‌اند. سبک مینای کار شده بر سفال لالجین متفاوت از سبک مینای اصفهان می باشد. همانگونه که اشاره رفت نقوش و رنگ آمیزی مینایی محصولات لالجین همدان شاد، گرم، پرانرژی و هیجان انگیز است. تنوع بیشمار نقش و رنگ در آن موج می‌زند. زیر ساخت‌های محصولات میناکاری اصفهان دارای تنوع و شمول بیشتری نسبت به لالجین همدان می باشد. لاله‌جین بر سفالینه های خود اشتهار جهانی یافته است و نقوش میناکاری آن لیکن میناکاری اصفهان شمول بیشتری را در برمی‌گیرد. میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره و برنج همگی در اصفهان تولید و عرضه می گردند و هر کدام دنیایی متفاوت، رنگین و جذاب را به ارمغان می آورند.

گلدان میناکاری شکیل

میناکاری روی سفال و مس و هفت گردون خیال

شرکت هفت گردون خیال با مجموعه متنوعی از هدایای میناکاری روی مس و سفال خود و سایر محصولات نفیس صنایع دستی نظیر فیروزه‌کوبی، خاتم کاری،مس و پرداز، ترمه، قلمکار، حکاکی مس و قلمزنی و… همچنین محصولات الکترونیکی، چرمی، بلوازم التحریر، دیوان اشعار، ادعیه مذهبی و… در پکیج های انحصاری و ابداعی ویژه خود شامل بسته‌های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای مناسبتی، هدایای تبلیغاتی،هدایای سازمانی، هدایای اداری، هدیه خاص، نفیس و فاخر در خدمت متقاضیان محترم هدایای نفیس و متفاوت صنایع دستی می باشد.
وبسایت جامع هفت گردون خیال دریچه ای است به دنیایی رنگین، شاد، اصیل و نفیس.

ست بشقاب میناکاری روی سفال

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.