08 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان تلاقی هنر و صنعت

صنایع دستی ایران و اصفهان تلاقی هنر و صنعت

صنایع دستی ایران را می‌توانیم یک صنعت بنامیم زیرا که عوامل قوام دهنده صنعت را که شامل دانش، فن، تکنولوژی، ابزار آلات و ادوات لازم، نیروی کار ماهر، مواد و مصالح اولیه، فضای کار و تولید، سرمایه‌گذاری و بسیاری عوامل دیگر میباشد را در خود مستتر دارد. در صنایع دستی ایران و اصفهان نیز ما شاهد حضور عوامل ذکر شده در بالا می باشیم. دانش، تخصص و تجربه لازم استادکاران متبحر، نیروی کار ماهر و نیمه ماهر، سرمایه گذاری اولیه و….
لیکن تفاوت بنیادین و اساسی مابین این دو در چند نکته قابل ذکر و بررسی است. در صنایع دستی و در چرخه طراحی و تولید یک محصول ما شاهد دخالت حس، روح، و نگاه متعالی و هنرمندانه استادکار و یا سازنده می‌باشیم به عبارتی هنرمند از روح متعالی زیبا و پر حس خود در اثر و یا کار خود می‌دمد و به آن جان می بخشد. آن را از یک کالای تولید شده بی روح و حس به محصولی زنده، پویا، پر از حس آرامش، زیبایی و لطافت تبدیل می نماید.
تمامی محصولات از شاخه های متنوع و پرشمار صنایع دستی ایران و اصفهان دارای چنین حسی می باشد. صنایعی نظیر خاتم‌ کاری، فیروزه کوبی، میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره برنج، نقره نما، مس و پرداز، قلمزنی، قلمکار و ترمه، صنعت فرش، گلیم و گبه دست بافت.
علاوه بر نکته مهم ذکر شده، صنایع دستی ایران در زیست روزمره فردی و اجتماعی ما دارای کاربرد های فراوان بوده و صرفاً تزئینی و دکوراتیو نمی باشد. نکته‌ای که محصولات صنعتی کمتر از آن بهره برده اند.

ست کشکول فیروزه کوبی

نقاط قوت صنایع دستی ایران و اصفهان

راه اندازی یک واحد کوچک تولید صنایع دستی با کمترین هزینه، امکانات و مکان قابل انجام است. هر خانه ای می تواند یک کارگاه تولید محصولات صنایع دستی باشد. هر شهر و روستایی به فراخور موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی دارای امکاناتی است که می‌تواند زیربنای راه‌اندازی یک واحد تولید صنایع دستی را به انجام رساند.
به عنوان نمونه در شمال و جنوب کشور به دلیل دسترسی به دریا و آب و هوای بارانی و وضعیت زیست محیطی خاص خودشان شاهد عرضه آثاری با توجه به امکانات و جغرافیایی همان مناطق هستیم. محصولات ساخته شده از انواع نی، کنف، انواع اجسام و اشکال ساحلی نظیر صدف، گوش ماهی، شن ریز، سنگ های صیقل خورده و…
در مناطق کوهستانی نیز شاهد عرضه محصولاتی با توجه به امکانات و ساختار جغرافیایی همان مناطق هستیم.
همین گونه است مناطق گرم و خشک و کویری مرکزی.
نیروی کار فراوان نیز در این بین بسیار حائز اهمیت می باشد. به ویژه حضور چشمگیر زنان روستایی و عشایر و سرپرست خانوار که به دلیل شرایط خاص، امکان دوری از خانه و زادبوم خود را ندارند. حضور در عرصه تولید محصولات صنایع‌ دستی محلی برایشان بسیار مهم و سرنوشت ساز و تعیین کننده است و می‌تواند کمک شایانی در تأمین هزینه خانوار از این مسیر فراهم نمایند.
نگاه واقع بینانه و نیز مهربانانه به این حوزه می تواند چراغ فروزان این هنر-صنعت ملی و میراثی را همواره روشن و تابناک نگاه دارد.

ست گلدان و شیرینی خوری قلمزنی و نگارگری

شرکت هفت گردون خیال صنایع دستی و میراث ملی

هفت گردون خیال با حضوری پر شور، متعهدانه و آینده نگرانه قدم در این عرصه گذارده است و خود را موظف و متعهد به حراست، حفظ و نیز رشد و ترقی این میراث ملی-میهنی می‌داند.
هفت گردون با بهره‌مندی از هنر والای استادکاران عزیز همکار خود با تولید و عرضه متفاوت محصولات درخور و شایسته، ادای دینی به این میراث ماندگار نموده است و با طراحی و ابداع پکیج هایی فاخر و متنوع از محصولات صنایع دستی خود به همراه محصولات مکمل تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای اداری، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدیه لوکس، هدیه جدید، محصولات وی آی پی، هدیه خاص، هدایای مناسبتی و… گامی به درستی در این مسیر برداشته است. وبسایت جامع هفت گردون خیال شما را به راهی به سوی افق های نو، روشن و جذاب رهنمون می سازد.

راهنمای خرید صنایع دستی

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.