07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > میناکاری روی سفال

میناکاری روی سفال

جلوه ای تمام و کمال از زیبایی، آرامش، هنر، ظرافت و… متجلی در هنر میناکاری، هنری دیرین و کهن که در نگاهی دیگر شاید ریشه در عمق تاریخ تمدن و بشر دارد، چه این که با آثار نقاشی های ابتدایی برجای مانده بر دیواره‌های غار ها، سنگ‌ها و صخره‌ها این نکته مسجل می‌شود که بشر اولیه از همان اوان خلقت از نقاشی به عنوان وسیله‌ای ارتباطی، آموزشی، هنری و فرهنگی بهره می‌برده است. آثار اولیه برجای مانده به تمامی در ارتباط با زیست ساده و اولیه انسان غارنشین بوده است و در طی قرون و اعصار به مدد پیشرفت آدمی و کشف حقایقی نو و گسترش و تعمیق نیازهای زندگی روزمره و گسترش ارتباطات شاهد تکامل این دیوارنگاره ها و همچنین تنوع و تکثر در زمینه مدیاهای گوناگون می باشیم. کارشناسان هنری و صاحب نظران قدمتی نزدیک به ۵۰ هزار سال را برای پیدایش نقاش مینا روی سفال پیش‌بینی نموده اند که به هر حال این امر بیانگر قدمت دیرینه این مهم می‌باشد. هنر مینا‌کاری هنری متعالی است که بی‌واسطه روح آدمی را می نوازد. نوع طرح و نقش و همچنین رنگ بندی های فوق العاده مینا کاری که جلوه ای آسمانی دارد احساس پاک آدمی را مرتعش و شوق معنوی و عرفانی ذاتی آدمیان را بیدار و فعال می‌نماید. میناکاری با تکنیک‌های مختلف و بر روی مصالح و زیرساخت های متنوعی صورت می پذیرد که از آن جمله است میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی فلزات گرانبها و قیمتی نظیر طلا و نقره که بیشتر در زمینه زیورآلات کاربرد دارد.
میناکاری روی سفال یکی از شاخه‌های اصلی و دیرینه صنایع دستی مینا‌کاری است که میراثی گرانبها از گذشتگانمان می باشد که امروزه به ما رسیده است. قطب مینای سفال در ایران امروزه لالجین همدان است که آوازه آن مرزهایمان را درنوردیده و همانند بسیاری از صنایع دستی زیبای ایران نظیر خاتم‌کاری، فیروزه کوبی، مس و پرداز، نقره نما، فرش و گبه، ترمه و قلم کار، آبگینه، سفال و سرامیک مطلوبیت جهانی را به دست آورده است. این هنر-صنعت به مدد وسایل اولیه نسبتاً کم هزینه علاوه بر این‌که هزاران نفر را به صورت حرفه‌ای در کارگاه های بزرگ و کوچک تولیدی به تولید خود مشغول داشته است، توانسته به عنوان حرفه‌ای خانگی برای بسیاری از بانوان هنرمند خانه‌دار نیز عمل نموده و درآمدزایی به همراه داشته باشد. دو مرکز بزرگ و اصلی خلق این آثار ارزشمند در ایران همدان و اصفهان می باشند که باعث رونق و زنده نگاه داشتن و روشن ماندن چراغ پرفروغ این هنر گرانقدر می باشند.

هفت گردون خیال و محصولات میناکاری

شرکت هفت گردون خیال بر مبنای انگیزه و تعهد خود نسبت به حفظ، معرفی و گسترش محصولات زیبای صنایع دستی ایران با بهره‌مندی از اساتید برجسته میناکار مجموعه‌ای زیبا و متنوع از هدایای میناکاری را در کلکسیون رنگین و جذاب خود فراهم آورده است که به تنهایی و یا همراه با سایر محصولات متنوع شاخه‌های دیگر صنایع دستی در مجموعه های متفاوتی نظیر بسته های اقتصادی، هدایای سازمانی، هدایای تبلیغاتی و مناسبتی، محصولات وی آی پی، هدیه خاص و نفیس در بسته بندی های شکیل، مستحکم و انحصاری جهت تهیه و خرید متقاضیان محترم آماده گردیده است که با مراجعه به وب وبسایت جامع شرکت هفت گردون خیال می توانید علاوه بر رؤیت تمامی پکیج های گوناگون نسبت به تهیه آن با خیالی آسوده و فراغ خاطر اقدام نمایی

گلدان میناکاری روی سفال
قندان میناکاری روی سفال
گلدان میناکاری روی سفال زیبا

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.