13 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > گل خاتم شیخ شبان با شهرت جهانی تولید سالانه ۳۰۰ هزار قامه خاتم

گل خاتم شیخ شبان با شهرت جهانی تولید سالانه ۳۰۰ هزار قامه خاتم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد خاتم کاری از هنرهای ایرانی است که سابقه و پیشینه ای کهن دارد که برخی هم آن را به حضرت ابراهیم پیامبر نسبت داده‌ اند.
هنر خاتم کاری به شیوه امروزی قبل از صفویه در زمان ایلخانان مغول و ایجاد رابطه مستقیم بین ایران و چین از کشور چین به ایران آمده است، ولی در ایران پیش از اسلام نیز خاتم به گونه ای رواج داشته است.
معجزه هنر، نشستن آن بر دستان همه آدمیان است. هم اینک پس از گذشت سالیان، گل خاتم روستای شیخ شبان شهرتی ملی و جهانی یافته و بیش از ۴۰۰ نفر در روستای شیخ شبان استان چهارمحال و بختیاری در این رشته فعال هستند و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار گل یا قامه خاتم در استان تولید و روانه بازار می‌شود.
گفته می‌شود ارزش افزوده محصول خاتم ۳۰۰ درصد است.
روستای شیخ شبان از آن دسته از روستاهایی است که در هنر خاتم کاری شهرتی ملی و جهانی دارد.
سید جواد احمدی صاحب تنها مجتمع تولید مواد اولیه خاتم در این روستاست و می‌ گوید استخوان‌ ها به صورت عمده خریداری شده و پس از طی مراحل و فرایندهایی رشته رشته و رنگ آمیزی می شوند.
ایشان در ادامه عنوان نمودند که تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر برای یادگیری آمده اند و هم اکنون ۶۰ نفر به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند که در نتیجه تاکنون منجر به راه‌اندازی ۲۰ کارگاه در روستا گردیده است. ایشان دلیل معروفیت خاتم این روستا را ضمانت ۱۵۰ ساله آن دانست که با چسب چوب ساخته می‌شود و این باعث افزایش دوام و عمر خاتم می‌شود. همچنین عدم استفاده از روکش نهایی سیلر که باعث کدر شدن کار می شود از دیگر ویژگی‌ های خاتم این روستا برشمرد.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.