07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با صنایع دستی پاکستان همسایه شرقی

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با صنایع دستی پاکستان همسایه شرقی

کشور نسبتاً تازه تأسیس پاکستان همسایه شرقی ایران، دارای صنایع‌ دستی متنوعی چون سایر کشور ها می باشد. لیکن به لحاظ کمیت و کیفیت عمدتاً قابل قیاس با صنایع دستی ایران و اصفهان نمی باشد. این کشور دارای ۴ ایالت به نام های سند، پنجاب، بلوچستان و سرحد (به همراه منطقه آزاد کشمیر) بوده که علیرغم عمر کم این کشور، لیکن وارث تمدن عظیمی باستانی در دره سند است (حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد) موقعیت جغرافیایی پاکستان (قرار گرفتن مابین ایران و هند) از این کشور به مثابه پلی ارتباطی مابین این دو تمدن و فرهنگ عظیم ساخته است و باید فرهنگ و نمودهای آن را امتزاجی از این دو تمدن و فرهنگ دانست. فرهنگی که تأثیرات خود را بر زبان، خط، سمبل ها، آیین‌ها و نیز صنایع دستی آن برجای گذارده است. اهم صنایع دستی پاکستان را ذیل ۱۲ عنوان می توان تقسیم بندی نمود که پس از معرفی اجمالی آن چند نمونه مشترک آن با صنایع دستی ایران و اصفهان مقایسه می گردد.

صنایع دستی پاکستان

مهم ترین صنایع دستی پاکستان

) قالی بافی ۲) زیورآلات ۳) سنگ تراشی ۴) فلز کاری ۵) معرق ۶) سفالگری ۷) محصولات چرم ۸) آینه دوزی ۹) سوزن دوزی ۱۰) خوس دوزی ۱۱) پارچه بافی ۱۲) چاپ‌ پارچه

فرش‌دست بافت پاکستان : از جمله مهم ترین صنایع دستی پاکستان که طی سالیان اخیر به واسطه حمایت‌ های قانونی و بسترسازی مناسب مسئولان توانسته است به رشد چشمگیری دست یافته و حضوری چشمگیر در بازارهای جهانی فرش داشته باشد، صنعت قالی، قالیچه و نیز گلیم بافی پاکستان است. صنعتی که با الگو برداری از فرش دست بافت ایرانی پا گرفته است و حتی مستقیماً با همان اسامی بافته و عرضه می‌شود چون فرش کرمان، کاشان و تبریز

آینه دوزی : همانند همتای ایرانی خود، آینه دوزی در ایالت بلوچستان و ایالت سند رواج و رونق دارد. آینه دوزی هنری است که با استفاده از قطعات کوچک آینه و گاهاً سکه های طلایی و نقره‌ای در رودوزی هایی چون لباس، ساری، پرده و یا آویزهای دیواری کاربرد دارد. این هنر در بلوچستان ایران و توسط بانوان هنرمند بلوچی میهنمان نیز رواج و رونق داشته و به علت اشتراکات فرهنگی و قومیتی بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان شاهد مشابهت های مشترک در هر دو استان ایرانی و پاکستانی در این زمینه می باشیم.

سفالگری : سفالگری نیز از رشته‌‌ های مشترک در صنایع دستی دو کشور بوده و به علت وجود خاک رس مناسب در این کشور، هنر صنعت سفالگری نیز رونق و رواج یافته است. محصولات سفالی این کشور عموماً توسط چرخ سفالگری ساخته می‌گردند و نقوش بکار رفته در تزئینات آن گل و بوته، خطوط کوفی و نیز نقوش هندسی می‌باشد که بیشتر تحت تأثیر هنر اسلامی قرار گرفته و ارائه می‌شوند و در بعضی دارای پوشش لعاب و نیز در بعضی دیگر بدون لعاب و با قطر بسیار کم، نازک و شکننده ساخته و عرضه می گردند.

فرش دست بافت پاکستان
آینه دوزی پاکستان
سفالگری پاکستان

هفت گردون خیال صنایع دستی و هدایای ویژه

شرکت بازرگانی هفت گردون خیال بنا بر مسئولیت خطیر خود در پی ورود به این عرصه سترگ همواره سعی در تولید و عرضه بهترین و متفاوت ترین ها را داشته و دارد و بر همین اساس است که در اقدامی خلاقانه اقدام به طراحی، تولید و عرضه پکیج هایی خاص، جذاب و نفیس از مجموعه صنایع دستی خود به همراه محصولاتی مکمل نموده است.
هدایای ارزشمندی تحت عناوین بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای فاخر و… وبسایت جامع هفت گردون خیال در برگیرنده تمامی پکیج های انحصاری فوق، همچنین محصولات متنوع دیگر در حوزه صنایع دستی آماده ورود علاقمندان و متقاضیان محترم به وبسایت و مشاهده، انتخاب و سفارش هدایای ارزشمند فوق می باشد.

سنگاب مس و پرداز

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.